středa 1. června 2016

Návyk měsíce června - správný pitný režim


Nový měsíc, nový návyk!
Pro měsíc červen se jím stává - tadá - dodržovat pitný režim. Správný pitný režim!


O tom, že je potřeba pít, nikdo nepochybuje, dehydratace je potvora (věděli jste, že je za ní kromě únavy a bolesti hlavy i lenost nebo nesoustředěnost?). Přesto mnozí z nás pijí buď málo, nebo pijí nevhodné nápoje (limonády, sladké šťávy, silné minerálky, káva), případně pijí příliš a zatěžují ledviny a oběhový systém (tím nemám na mysli excesivní požívání alkoholu, ale zkrátka nepřiměřené množství tekutin).
Stanovení ideální míry příjmu tekutin se odvíjí od naší váhy, jídelníčku, fyzické zátěže a počasí, je proto ošidné někomu doporučovat dané fixní množství; budete mít odlišnou spotřebu v létě i v zimě, při konzumaci tekuté stravy (polévky, smoothies) a určitě jinou než vaše kamarádka, která má o 20 kg víc nebo míň!

Pokud se však budeme držet teorie, že dospělý člověk by měl při normální okolní teplotě kolem 20°C přijmout 0,5 litru na každých (i načatých) 15 kg naší hmotnosti, pak nám vychází, že 60kilová žena by měla vypít 2 litry (60 : 15 = 4,0 x 0,5 = 2 litry).

Znovu: konečné množství bude záviset na výdeji energie a okolních podmínkách, čili pokud budete cvičit nebo fyzicky pracovat, přidejte si, stejně tak tehdy, pokud víc solíte, jíte hodně vlákniny nebo pijete kávu.

Pijte čistou vodu, slabé minerálky a čaje. Koly, limonády, sirupy, džusy atd. zkuste pokud možno úplně odbourat.
Pití si rozložte do celého dne tak, abyste pak nedoháněli svoji denní normu nárazově a na noc.
Pokud zapomínáte, můžete si dát plnou láhev na stůl v práci nebo doma a permanentním fixem si udělat na obalu stupnici po 2dcl a když si ke každé dvoudecce připíšete i hodinu, neztratíte přehled, kolik jste už vypili a kolik ještě ideálně zbývá, anebo si můžete dát na viditelné místo cedulku s několika pohárky a v průběhu dne odškrtávat jeden po druhém.

No a pokud si tykáte s appkama, pak si můžete vybrat jednu z řady takových, které hlídají pitný režim za vás. Pro android máte na výběr tady a pro iOS jsem našla jen jednu českou tady.

Máte jiný tip nebo fígl? Podělte se! :)

Na zdraví a hlavně s mírou! ;)

7 komentářů:

  1. Ahoj :) Já zase znám poměr 0,04l na 1 kg vody (60kg x 0.04l = 2,4l) + 0,5 litru při cvičení a 0,5-1l když je teplota nad 25°C. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ještě se říká + sklenku ke každému kafi, které odvodňuje, a alkohol taky odvodňuje ;) Akorát je třeba nebrat to absolutně, hodně tekutin se přijme i jídlem - polévky, ovoce, zelenina. Kdo to nepočítá a pak se ještě proleje 3 l vody, tak už zatěžuje ledviny.

      Ale zvýšený příjem při cvičení a teplotě nad 25°C určitě stojí za zmínku, teď je to aktuální!

      Vymazat
  2. Ahojky, super skvělý, nejskvělejší blog, uplně to žeru, ale kde je návyk měsíce května, prosím?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tady: http://terapiedomova.blogspot.cz/2017/04/navyk-mesice-kvetna-hybat-se.html :-)

      Vymazat
    2. Lucie Zídková, děkuji za asistenci ♥ ;)
      fi

      Vymazat
  3. No jo, ono se řekne dodržovat pitný režim. Jenže když má člověk příjem, má také výdej a s tím výdejem je to někdy problematické. Jste třeba 2 hodiny na nákupech, máte plný nákupní vozík, u pokladny je dlouhá fronta, pak ještě odvézt nákup do auta, protože nemá kdo vozík pohlídat, pak vrátit vozík...... a už je z toho problém. A když nemáte ještě všechno nakoupeno, tak můžete mezi regály znovu. - Nebo jedete dvě hodiny autem mimo dálnici a najednou se vám chce. Les v nedohlednu a když je, tak je zase riziko nechat auto bez dohledu a jen tak se vydat do lesa a zaujmout bezbrannou pozici. A auta kolem jezdí zrovna jako o závod. Takže já si dovoluji napájet se pouze v době, kdy jsem doma, případně tam, kde vím, že je v dosahu ta malá místnost. Podotýkám, že už jsem v letech, kdy není radno volání přírody oddalovat.

    OdpovědětVymazat
  4. Pokud Vaše tělo neni zvyklé dodržovat pravidelně pitný režim, pak budete že začátku chodit častěji. Když si pak tělo zvykne, již to nebude tak časté. Tak bych se toho tolik nebála.;-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :)