středa 1. června 2016

Návyk měsíce června - správný pitný režim


Nový měsíc, nový návyk!
Pro měsíc červen se jím stává - tadá - dodržovat pitný režim. Správný pitný režim!


O tom, že je potřeba pít, nikdo nepochybuje, dehydratace je potvora (věděli jste, že je za ní kromě únavy a bolesti hlavy i lenost nebo nesoustředěnost?). Přesto mnozí z nás pijí buď málo, nebo pijí nevhodné nápoje (limonády, sladké šťávy, silné minerálky, káva), případně pijí příliš a zatěžují ledviny a oběhový systém (tím nemám na mysli excesivní požívání alkoholu, ale zkrátka nepřiměřené množství tekutin).
Stanovení ideální míry příjmu tekutin se odvíjí od naší váhy, jídelníčku, fyzické zátěže a počasí, je proto ošidné někomu doporučovat dané fixní množství; budete mít odlišnou spotřebu v létě i v zimě, při konzumaci tekuté stravy (polévky, smoothies) a určitě jinou než vaše kamarádka, která má o 20 kg víc nebo míň!

Pokud se však budeme držet teorie, že dospělý člověk by měl při normální okolní teplotě kolem 20°C přijmout 0,5 litru na každých (i načatých) 15 kg naší hmotnosti, pak nám vychází, že 60kilová žena by měla vypít 2 litry (60 : 15 = 4,0 x 0,5 = 2 litry).

Znovu: konečné množství bude záviset na výdeji energie a okolních podmínkách, čili pokud budete cvičit nebo fyzicky pracovat, přidejte si, stejně tak tehdy, pokud víc solíte, jíte hodně vlákniny nebo pijete kávu.

Pijte čistou vodu, slabé minerálky a čaje. Koly, limonády, sirupy, džusy atd. zkuste pokud možno úplně odbourat.
Pití si rozložte do celého dne tak, abyste pak nedoháněli svoji denní normu nárazově a na noc.
Pokud zapomínáte, můžete si dát plnou láhev na stůl v práci nebo doma a permanentním fixem si udělat na obalu stupnici po 2dcl a když si ke každé dvoudecce připíšete i hodinu, neztratíte přehled, kolik jste už vypili a kolik ještě ideálně zbývá, anebo si můžete dát na viditelné místo cedulku s několika pohárky a v průběhu dne odškrtávat jeden po druhém.

No a pokud si tykáte s appkama, pak si můžete vybrat jednu z řady takových, které hlídají pitný režim za vás. Pro android máte na výběr tady a pro iOS jsem našla jen jednu českou tady.

Máte jiný tip nebo fígl? Podělte se! :)

Na zdraví a hlavně s mírou! ;)

3 komentáře:

  1. Ahoj :) Já zase znám poměr 0,04l na 1 kg vody (60kg x 0.04l = 2,4l) + 0,5 litru při cvičení a 0,5-1l když je teplota nad 25°C. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ještě se říká + sklenku ke každému kafi, které odvodňuje, a alkohol taky odvodňuje ;) Akorát je třeba nebrat to absolutně, hodně tekutin se přijme i jídlem - polévky, ovoce, zelenina. Kdo to nepočítá a pak se ještě proleje 3 l vody, tak už zatěžuje ledviny.

      Ale zvýšený příjem při cvičení a teplotě nad 25°C určitě stojí za zmínku, teď je to aktuální!

      Vymazat
  2. Ahojky, super skvělý, nejskvělejší blog, uplně to žeru, ale kde je návyk měsíce května, prosím?

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :)