středa 2. listopadu 2016

Návyk měsíce listopadu: Plánování menu

S novým měsícem před námi stojí další návyk; pro některé "staré bardy" již zavedená a osvědčená rutina, jiní jej potřebují oprášit nebo vypilovat, nováčci pak stojí před úplně novou výzvou: přestat se stresovat a improvizovat, a dokázat naplánovat menu na několik dní dopředu.


Pojďme se podívat na pár tipů a triků, které by vám mohly pomoct se s tímto užitečným návykem vypořádat a maximálně si ho zjednodušit.



Sestavte repertoár
A hlavně vsaďte na jistotu. Napište si názvy jídel, která má vaše rodina v oblibě a která doopravdy jíte.
Nenechte se nalákat na atraktivní tipy z magazínových a internetových jídelníčků, když víte, že jeden z pěti členů rodiny nepozře filé (příklad), nebo děti mají velmi konzervativní chutě. Pro zavádění novinek není všední večer zrovna nejpříhodnějším momentem. Myslete na to, ať pak nemusíte vymýšlet nouzové náhrady a věci si tak spíše komplikovat.
Inspirace jinými jídelníčky je ale jinak skvělá a připomene vám i oblíbená jídla, která vás běžně mezi regály v supermarketu nenapadají. Nicméně - vždy laďte váš plán podle preferencí rodiny.

Vedle názvů jídel si heslovitě vypište suroviny, které potřebujete. Konkrétní druh přílohy, masa, zeleniny atd. Nezdržujte se celou recepturou s uváděním špetek koření, pište jen klíčové suroviny, které pro daný pokrm potřebujete, abyste nedělali "Švej ču žou bez švej", jak stojí v Králíkách z klobouku. Sestavujete si tak totiž zároveň i nákupní seznam.
 

Jakmile budete mít sestavený tento oblíbený repertoár, best of vaší kuchyně, máte napůl vyhráno.
Nyní se zamyslete nad jeho rotací, střídáním. Bude se asi odvíjet od množství jídel nebo dalších  preferencí.
Může se točit pravidelně, nebo náhodně, může se řídit i různými akcemi v lokálním supermarketu, můžete nechat děti v rámci plánování losovat a nechat je tak zábavnou formou podílet se na skladbě rodinného jídelníčku.
Menu si můžete zanést do elektronického kalendáře a pak je přiřazovat k jednotlivým dnům, do excelové tabulky a nějak označovat pro lepší přehled o jejich rotaci, nebo na kartičky či samolepící post-ity, které se dají opakovaně přelepovat a přemisťovat v kalendáři nebo diáři.

Plánujte i ekonomicky
Buďto nakoukněte do letáku a plánujte menu podle aktuální nabídky, anebo vyhledávejte slevy na jednotlivé klíčové suroviny, což se vyplatí zejména tehdy, máte-li kolem sebe několik supermarketů; jezdit pro kuře v akci přes půl města je logicky nesmysl. Neopomíjejte taky nabídku některých marketů, které zaváží nákupy domů za symbolickou cenu, vemete-li v potaz, že se nemusíte s dětmi nikam vypravovat, parkovat, stát fronty a ještě chytnout virózu jako bonus.
Využívejte tištěných letáků, slevových serverů (kupi.cz, kupujete.cz, najdislevu.cz apod.). Soustřeďte se na vyhledávání slevy na položky z vašeho nákupního seznamu a přeskakujte všechny jiné výhodné koupě a věci, které by se "mohly hodit".
Kromě peněz si zkuste ušetřit i práci a nakupujte suroviny, ze kterých můžete udělat hned několik jídel.
Například z kuřete v celku dostanete prsa (řízky, nudličky na nejrůznější směsi), křídla a nohy (k pečení na mnoho způsobů, kuře na paprice, rizoto), skelet použijete na polévku, část vývaru si můžete zamrazit nebo použít do rýže a omáčky. Naporcujte a připravte si tak základ jídel na 3 dny dopředu.

Ušetřete si práci
Myslete o krok až dva dopředu i v tomhle. Koukněte se na váš týdenní plán. Jak byste si mohli vaření zpříjemnit a zjednodušit? Mně pomáhá mít připravenou cibuli. Potřebuji ji denně, protože je základem snad všech jídel, co vařím, vyjma snad zemlbáby. Jednou za pár dní očistím 5-6 cibulí, hodím do robota, přivolám dítě, to ochotně přiloží ruku k dílu zmáčknutím a vypnutím knoflíku na povel, nasekanou cibuli i se šťávou přesypu do vakuové krabičky (dobrá je i skleněná dóza z řady FÖRTROLIG z Ikea), a kdykoli jdu vařit, jen si naberu a šetří mi to čas i energii.
Podobně se dají předpřipravit (nebo předvařit) i jiné suroviny (luštěniny, přílohy) i některé přísady, např.
- domácí bujónové kostky jako základ některých jídel, máte tak po ruce vlastní dobrý bujón bez éček a glutamátů).
- domácí jíška

A nezapomínejte zamrazovat! Když už si dáváte tu práci a stojíte u sporáku, uvařte jídla o trochu víc a porci či dvě porce zamražte. Platí to zejména o polévkách, omáčkách, vývarech. Hodí se doslova "jako když najdeš" když někoho honí mlsná, přijde neohlášený host, máte migrénu, nebo je prostě den blbec a nestíháte vařit. Veďte si někde na boku lednice diskrétní seznámek zamražených jídel pro lepší představu a nezapomínejte je odškrtávat, když je odsud vytahujete (pokud vám nepřijde komfortnější rukama prohrabávat zmrzlé balíčky a studovat ojíněné etikety).

Vybudujte si univerzální nákupní seznam
Vedle surovin, které budete potřebovat pro vaše vaření, je celá řada dalších položek, které pravidelně nakupujete. Přesto se stává, že dojdou vločky, dojde mléko, oblíbený jogurt. Jak je možné, že jste si to zapomněli napsat, i když máte v kuchyni po ruce bloček s propiskou? Protože je to prostě komplikované, když vprostřed vaření musíte otřít ruce a někam něco vypisovat. Aspoň já mám sklon říkat si "musím si napsat.... smetanu". A pak si na ní nevzpomenu, ani když prolézám lednici při sepisování nového nákupního seznamu. Jak typické!
Projeďte vaše účtenky za poslední týdny a zaměřte se na to, co se na nich chronicky opakuje: bývá to kromě pečiva i mléko, jogurty, cereálie, sýry, salámy, dětská výživa, určité druhy zeleniny a ovoce, ale i drogerie, prací a čistící prostředky.
Sepište si tento seznam do tabulky, to je základ. A nyní postupujte podle toho, co se vám zamlouvá víc. Můžete si seznam vytvořit v miniaturním formátu, zalaminovat a vložit do peněženky, kde vám při bloumání mezi regály poslouží jako tahák. Měl by vás opustit ten divný pocit, že "ještě něco chybí", seznam napoví. Můžete si ho pravidelně tisknout a před nákupem s ním proběhnout lednici a spíž a označit v něm všechno, co dochází nebo budete výhledově potřebovat.
Nebo můžete seznam zalaminovat, vystavit na lednici a pravidelně odfajfkovat nebo jinak označit vše, co dochází nebo jste vzali poslední, a na základě tohoto pak sepsat nákupní lístek ručně, popsané lamino odlakovat nebo vygumovat a jet nanovo. Jak je libo!

Plánujte zpočátku na 3-4 dny dopředu, postupně zkuste přidávat den navíc, za ideální se považuje mít plán na týden dopředu, jako vždy vyzkoušejte, co se bude hodit zejména vám a potřebám vaší rodiny!

Přeji vám příjemné, úspěšné plánování, a méně hektické dny a zejména večery! :)

P.S.: Přikládám pdfko s jídelníčkem ke stažení, vytištění a vyplnění tabulky na menu.

23 komentářů:

  1. Jídla si plánuji, ale nezmražuji, ale zkusím to aplikovat, protože pak se člověku nechce jako například mně včera a dneska mam k obědu v práci objednanou pizzu (což není 2x ekonomické) :)

    OdpovědětVymazat
  2. tak plánování je u nás mimo mísu,nikdy nevím, zda nedojde k nějakým komplikacím a vaření se nebude odkládat, jak se prcuje se zvířaty, tak se nedá naplánovat skoro nic, stačí třeba nutný návštěvy doktorů a i to jsem musela už párkrát odvolávat, přeji všem, které jídelníček plánují, aby jim to vždy vyšlo, tak jak mají naplánováno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. myslím, že nejde o to, naplánovat si jídelníček a pak se z toho zhroutit, pokud se nepovede uvařit nějaké jídlo, ale spíš o ulehčení vaření. Pro mě např. je věta "co bude dnes k obědu?" ta nejhorší možná z domácích prací. Seznam oblíbených jídel je super věc, protože nemusím vařit vždy to samé, uvařím, co všem chutná a nestresuje mě přemýšlet, co to dnes teda bude?

      Vymazat
    2. tak jávařím denně už 20let, pracujeme s manželem oba doma a co budu vařit se rozhoduju podle toho co vytáhnu večer z mrazáku nebo se najde na zahradě,v lese nebo co manžel picne a já oškubu, no a někdy to jistí pytlík, když je moc práce kolem havěti, a teda asi jsem špatná matka, ale nějak už neřeším, co dětem nechutná, jsou dost velký, aby si když tak udělaly něco jinýho, stejně mají v týdnu obědy ve škole.

      Vymazat
  3. Tak som teda čakala na novembrový návyk a uff :D Z času na čas sa plánovať snažím (neznášam nakupovanie, tak sa snažím nakúpiť na celý týždeň), ale zaberá mi kopec času vymyslieť jedlá. Pokus o zostavenie jedálničku už kedysi prebehol, ale nedopadlo to. :( No...tak mám na to celý mesiac teraz. :)))

    OdpovědětVymazat
  4. já se v tom plácám hodně. Neumím si jídelníček naplánovat a klidně se mi stane, že přijdu z týdenního nákupu za spoustu peněz a "nemám" co vařit :( Potřebovala bych nějaký zázrak :) Začnu tím seznamem oblíbených jídel a uvidím, jestli z toho bude nějaký pokrok...děkuji! Katka B

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak s tými minutými peniazmi za plný kôš nákupu a potom nemať z čoho variť sme na tom úplne rovnako :) Stáva sa mi to veľmi často. Tento návyk mesiaca považujem pre seba za veeeeeľkú výzvu. Som zvedavá, či a ako uspejem :)Naďa

      Vymazat
  5. Tak já jsem už tak daleko, že mám týdenní schéma jako jsme mívali ve školní jídelně: v pondělí rýže, v úterý těstoviny, ve středu ryby, ve čtvrtek zelenina nebo luštěniny, pátek nasladko, sobota - jediný den, kdy jsem ochotná vařit omáčky a náročnější jídla, v neděli si dáváme minutky. Nedodržuju na 100%, ale je to dobrý tahák, když nevím co!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeeeje, to je celkom fajn nápad. :)

      Vymazat
  6. Mluvíte mi z duše. Před pár dny jsem říkala manželovi, že začnu plánovat jídelníček, jinak jíme pořád dokola to samé. On mi sice hned připomněl Pelíšky, ale to jen tak z lásky :-)

    OdpovědětVymazat
  7. ja neplanujem na tyzden, ale na mesiac. asi tak 10 jedal (varim na 2-3 dni) stava sa aj ze mama zavola ze akymsi "nedopatrenim" uvarila vela, tak nam trochu posle. neplanujem ani ranajky ci vecere. mozno by som to mala zaviest do praxe.

    OdpovědětVymazat
  8. ja neplanujem na tyzden, ale na mesiac. asi tak 10 jedal (varim na 2-3 dni) stava sa aj ze mama zavola ze akymsi "nedopatrenim" uvarila vela, tak nam trochu posle. neplanujem ani ranajky ci vecere. mozno by som to mala zaviest do praxe.

    OdpovědětVymazat
  9. Tak tohle pro mě bude kámen úrazu, ale zkusím se s tím poprat :)

    OdpovědětVymazat
  10. Holky, k nákupnímu seznamu - v poslední době na tohle s mužem používáme aplikaci Google Keep, lze tam vytvořit sdílený odškrtávací seznam.
    V rámci seznamu jsou vždy všechny položky zachované, po odškrtnutí se pouze přesunou mezi zaškrtnuté, což je fajn právě na ty standardní položky typu chleba, "na chleba", mléko...Pro další nákup je pak lze zase "odzaškrtnout" a ony se opět objeví na prvních místech seznamu, kde jsou hezky vidět.
    Pro mě je fajn hlavně to sdílení, protože manžel jezdí do práce autem a většinou tím pádem nakupuje on. Tak mu tam jenom během dne připíšu věci, na které jsme večer zapomněli, a je to :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to zní velmi dobře. hned to jdu prozkoumat a vyzkoušet. díky. Katka B

      Vymazat
    2. tak u nás se dělají týdenní i 14 denní nákupy, protože bydlíme na vesnici a jelikož nejezdím, tak jezdíme nakupovat s manželem oba, já běhíám po marketu se seznamem, on si nakupuje na co má chuť, u pokladny se pak divím, co vše tam je, ale jako statkáři nekupujeme maso, to máme vlastní, v čemž vidím velkou úlevu

      Vymazat
    3. Google Keep používáme a je to moc dobrá aplikace ;) Na nákupní seznam jak dělaný a máte je pořád při sobě. Přidávám se k doporučení!

      Jinak jídelníček ... je stále můj problém. Vydrží mi to max 14 dní a vždycky si to strašně chválím, jak je to super ani nakupovat tak často nemusím. Ale pak nevím co se stane, všechno plánování jde do pryč :(
      Zkusím na tom více zapracovat .... už mi ty rohlíky se salámem a sýrem lezou krkem.

      Vymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  12. Milá Terapie, ovšem všechna jídla zamrazit snad ani nejdou bez ztráty chuti, ne? A taky zejména můj manžel velmi prská nad snad veškerými rozmrazovanými jídly... co s tím, nevíš?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já ych mu řekla, ať si uvaří sám, ten můj by zase zamražoval všechno a já to pak stejně dávám prasatům, ale to naštěstí zapomene, že něco mrazil

      Vymazat
  13. Já neplánuju tak dalece, ale mám doma radši univerzální základní potraviny, ze kterých můžu vařit podle momentální nálady víc variabilně: brambory, květák, brokolice, kuskus, těstoviny, čerstvý sýr, vajíčka + sezónní (dělám spíš vege večeře, protože maso máme v práci a ve škole a stačí), někdy je v akci losos, a pravidlo je, abych večeří nestrávila víc jak 3/4 hodiny. Dáša

    OdpovědětVymazat
  14. Pokud to někomu pomůže - já jsem na tom s vymýšlením jídel byla vždycky dost bídně, navíc když je člověk na mateřský, tak má pocit, že vaří furt to samý dokola. Tak jsem si udělala kartičky (velikosti asi hracích karet), na každou napsala jedno jídlo, z druhé strany stěžejní ingredience. No a když vymýšlím co vařit, vezmu si k ruce kartičky a buď nějakou vylosuju, nebo si je projíždím, až mě nějaká zaujme (což se stane vždycky). Mám dvoje - jedny na hlavní jídla (vč. polívek, protože nám s dětma stačí k obědu jen hutná polívka) a večeře, kde jsou i pomazánky a tak :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to se mi líbí, děkuju. hlavně to s těma ingrediencema na zadní straně. ((O: taky si je udělám (O: díky

      Vymazat

Děkuji za váš komentář :)