V tomto pokračování vám poodhalím detaily kolem každodenní školní přípravy našich školáků, a také pár činností ze spektra možné výpomoci nám, rodičům. Ale ještě předtím se podívejme na zapojení dětí z trochu jiného úhlu.
Děti už se zpravidla rodí s velkým smyslem pro řád a pořádek, a vybaveni taktéž touhou po nápodobě všeho, co kolem sebe vidí a co se kolem nich děje. Rády už od raného věku tento svůj talent uplatňují. Často k nevelké radosti rodičů, protože do efektivity má takové první úklidové počínání hodně daleko, a zejména matky pak mají málo pochopení a trpělivosti pro činnosti tohoto druhu. Jako bych to neznala :)
Apeluji na vás ale, nepodléhejte panice a neodrazujte děti, jinak hrozí, že si ty malé potvůrky vytvoří takový dojem, že úklid je něco adult zábava, nebo něco, co nění určeno jim a pokud tento dojem ještě podpoříte a umocníte tím, že budete dělat pořádek jen tehdy, pokud spí, jsou venku s tátou nebo u babiček (školce, atd.)., pak budete mít velký problém takto nastavený vzorec v budoucnu přepsat.
Takže, pokud se nechcete rovnou nanominovat do (dlooooouhodobé) funkce provozní Mama Hotelu (otevřeno 24/7), kujte železo, dokud je žhavé a kultivujte dětské nadšení pro zapojení.
Ale co když už je dítě o trochu starší a o nadšení nemůže být řeč? Nikdy není pozdě začít. Adekvátně věku, schopnostem dítěte a jeho preferencím mu vytvořte jeho vlastní okruh zodpovědností, schválně neříkám povinností, a pokud v tom tápete, přidávám takový obecný přehled, ale mějte na paměti, že každé dítě je jiné a to vaše může něco zvládat o dva roky dříve, a stejně tak něco nezvládat nebo negovat, neřešte to - jde o činy, nastavení, nikoli provedení, a přehled je jen inspirace.
Při tvoření takového vlastního spektra možné výpomoci pak používejte selský rozum. V podobných přehledech často vídám položky jako je venčení psů, mytí oken nebo sekání trávy na seznamu povinností dětí často i pod 12 let věku, tomu nejsem úplně nakloněna, je to na individuálním zvážení. Jistě je rozdíl mezi venčením pejska na zahradě nebo louce a v městském parku, kde hrozí kolize s jiným, větším, divokým psem (nebo jeho majitelem), stejně tak bude rozdíl v umývání oken v bungalovu a 5. patře paneláku, a takové vynášení odpadků v oploceném rodinném domě také probíhá jinak než v městském paneláku na Jižním městě, kde dítě může stresovat už jen samotná jízda výtahem, ostatně do deseti let věku by ani správně obsluhovat výtah nemělo, takže to zkrátka zvažte. Podobně taky nelze nechat batole, aby ordinovalo po dřevěné plovoučce s vodou nacucaným mopem, protože nedokáže ždímat (a ani to nepovažuje za důležité), vykládalo z myčky ostré nože nebo porcelán po babičce (i když by chtělo).
Snažte se najít pro každou takovou činnost nějakou uspokojivou alternativu, tak, aby se vlk nažral a koza (podlaha, porcelán i dítě) zůstaly pokud možno vcelku.
V každém případě je potřeba připravit dítěti takové prostředí, které bude jeho zájem, schopnosti a sebevědomí rozvíjet a podporovat, nikoli potlačovat a ubíjet.
Ve zdánlivém rozporu s výše uvedeným nepovažuji však takovou výpomoc v pravém slova smyslu za prioritu. Alespoň ne v mladším věku. Tou je příprava do školy (pochopitelně) a péče o vlastní věci. Proč? Protože k čemu mi bude pravidelně luxovaný koberec a vykládaná myčka v rámci domácích povinností, když dítě bude jinak lempl, který po sobě neuklidí talíř a jeho pokoj bude jeden velký chlív? Přijde mi proto lepší vést děti k odpovědnosti jiným směrem. Pokud se už od útlého věku naučí po sobě uklízet hračky, špinavé oblečení, nádobí, ustelou si svoji postel, srovnají svůj pár bot v předsíni a pověsí si bundu, hned ubyde v domácnosti chaosu. Když se naučí oplachovat po sobě poplivané umyvadlo, používat štětku na wc, utřít rozlité, vysát vysypané atd., bude doma pořádek a já budu spokojená matka a ráda si je nechám doma kldině do jejich třiceti ;)
Vedeme tedy děti k tomu, aby uklízely především po sobě, a vybrané domácí práce jako je například luxování nebo utírání prachu, dělaly přededvším ve svém pokoji. Smyslem není, aby dítě bylo jakási pomocná pracovní síla, i když by se to leckdy hodilo, ale aby si vytvořilo návyk starat se o své teritorium a věci v něm.
Kromě svých ranních a večerních rutin tedy naše děti pomáhají takto:
- uklízejí po sobě nádobí do myčky
- párují a skládají vyprané ponožky, třídí slipy podle velikosti na bráchovy a svoje
- pomáhají roztřídit a vynést odpad
- vysávají příručním vysavačem pod stolem a v okolí PC stolku, kde drobí
- hrají si s kocourem a krmí ho (Úklid kočičí toalety je stále v režii nás dospělých, u předchozího kocourka to bylo i krmení, ze specifických důvodů vyplývajících z kocourova stavu).
Pozn.: Improvizujte a překreslete v přehledu kočku na psa, přelepte fotkou vašeho zvířete, případně jiným obrázkem představující jinou rutinu nebo úkon. |
A jak vypadá příprava našich školáků?
- po návratu ze školy vybalit školní batoh, zejména zbytky svačiny a láhve s pitím musí odevzdat na kuchyňskou linku
- udělat úkol
- dát podepsat žákovskou
- připravit si batoh na druhý den
- připravit si oblečení na druhý den
U mladšího (letos prvňáka) probíhá vše zatím za asistence nás rodičů, přehled slouží zejména proto, aby dítě vědělo, co má následovat a odpadly zbytečné dotazy a diskuse. Vizualizace takového to-do listu pomocí obrázků je potom pro obě strany příjemnější, než opakování dokola ve stylu gramofonové desky, vřele doporučuji!
Finální a samostatnou minikapitolou je pak nedělní příprava, ve které má své pevné místo:
- mytí vlasů
- čištění uší
- stříhání nehtů
- chystá se oblečení a batoh na pondělí
Cokoli z toho se, pochopitelně, dělá i podle potřeby, ale nedělní podvečer slouží k tomu, aby se rozvrkočený potomek trochu uklidnil a naladil, a především do nového týdne vstával s dobrým pocitem, že je všechno v cajku a nic ho nezaskočí. Přelom týdne bývá sám o sobě náročný a dobrá příprava je příjemná kotva i pro dospělého, co si budem povídat ;)
Pro tentokrát vše, budu se těšit na vaše otázky, tipy či poznámky, a přikládám pdf našich rutin k domácímu výtisku a zalaminování, viz odkaz níže:
ŠKOLNÍ PŘÍPRAVA
POMÁHÁM DOMA
Fí, díky moc. Musím s klukama začít, jeden má 5 a druhý 4 a nepomáhají mi s ničím. Smutné, já vím. Ty tabulky, co tu máš s hvězdičkami, neměla by jsi odkaz, kde bych je mohla vytisknout? Jsou super. Děkuju Leonty
OdpovědětVymazatLeonty, to jsem nevěděla, že je máš takhle po sobě, to je krásný :) Dobrý je, že jsou i schopnostma asi dost blízko, tak nemusíš vymýšlet dva rozdílný systémy. U nás jsou mezi klukama tři roky a jsou opravdu každej jinde a ten mladší ještě u všeho poskakuje a blbne, ještě s ním není takový pořízení a domluva, jako s tím starším.
VymazatHele, zkus jim nasadit ty ranní a večerní rutiny, ať se trošku hodí do latě a jakmile se zajedou, přidej další.
Tabulky jsou k vytištění v odkazu na konci článku, rutiny byly k vytištění zase v tom minulém, pokud nějaké ikonky nebudou vyhovovat, přelep je jinými nebo překresli.
Jsem zvědavá, jak se klukům povede, dej vědět! :)
Úžasneeee. Moc dekuju. Nasi kluci (6 a 5) hrozny. Nejsou schopni a ochotni si po sobe uklidit pokoj. Nadobi si uklizeji, ale bundy v chodbe svihnize na lavici kde se seda. Boty tak jak jim spadly z nohou. A dokonce jsem si je tak blbe naucila, ze kdZ bLi vzdY u babicky tak jsem vyhruntovala pokojik a ted jsem to neudelala a uplne se divili jak to, ze nemaji naklizeny pokoj kdyz se vratili od banicky. :-) hrozny no. Ale nikdy neni pozde zacit takze hura na to. Ale chtelo by to i nejakou tabulku pro manzela :-)
OdpovědětVymazatUž to tisknu a uvidíme, zda to nám i dětem pomůže s rutinou... Díky
OdpovědětVymazatdobry den, skvely napad, diky za sdileni. je mozne i v pdfku upravovat/pridelat vlastni ikonky? dekuju, jana
OdpovědětVymazat