pondělí 11. dubna 2016

Sezónní výměna šatníku na jaře


Je to tady, možná to tak momentálně nevypadá, slunce je schované a meze ještě studené, ale nebojte nic, dočkali jsme se a Jaro definitivně přebírá vládu!



Avšak ruku v ruce s tím nastupuje i naše nepříliš populární sezónní rutina: výměna části šatníku.

Jako každý podobně nezáživný projekt si i tento rozdělíme do několika  menších částí.

Tento týden je FlyLady v zóně koupelny a prádelny, kde má nenáročné mise a ke všemu má být příhodné počasí, proto se dvojnásob hodí provést výměnu šatníku paralelně s misemi tohoto týdne. Připraveni?



Den 1.
Vyklizení vrchních dílů oblečení: kabátů a bund. Vemte každý jednotlivý kus, vyprázdněte kapsy a zhodnoťte celkový stav. Pokud svršek "projde" inspekcí, vyperte jej podle instrukcí na cedulkách nebo dejte do košíku s věcmi, které později odnesete do čistírny. Vzhledem k množství bund v každé domácnosti začněte hned teď :)
Před praním ošetřete lokální skvrny a namáhaná místa jako límec, kolem kapes a manžety. Stačí trochu vlažné vody a žlučového mýdla a předejdete zaprání a zafixování uzených míst. Bundy s různými nápisy, aplikacemi či z materiálů náchylných na žmolkování raději předtím obraťte naruby.

Den 2.
Spodní díly. Pokračujeme v praní bund a stejným způsobem dnes vytřídíme a vyřídíme kalhoty, kombinézy a zimní sukně. Do bubnu pračky přihodíme i čepice, šály a rukavice, které jdou vyprat.

Den 3.
Teplé svetry a prádlo. Třetí den vyndáme ze skříně teplé svetry, mikiny, a veškeré teplé prádlo, které obvykle neužijeme (podvlíkačky, punčochy, teplá trička a nátělníky - přihlédněte samozřejmě k prostředí, ve kterém žijete). Toto oblečení by mělo být ve skříni čisté a nenošené, rovnou jej zabalte a zabalené schovejte na obvyklé místo.

Den 4.

Obuv. Zatímco pračka pere a sušička nebo slunce suší, my dnes vyčistíme a ošetříme (krém, impregnace, podle materiálu) boty, necháme je vyvětrat na vzduchu a zabalíme. Botám se nejvíc zavděčíte, když je před uložením zevnitř vyplníte zmuchlanými novinami, aby si udržely tvar, a vložíte je do látkového pytlíku nebo prachového sáčku na kabelky. Vysoké kozačky by měly ideálně zůstat stát nebo alespoň ležet, a aby se neslehly a nezlomily v kotníku, vyplňte je například prázdnou pet lahví, stočeným časopisem nebo pěnovou izolační trubkou :)
V rámci dne pochůzek odneste tašku s věcmi k vyčištění do čistírny!


Den 5. 
Ukládání. Pátý den vše čisté a suché a vyvětrané uložíme do pytlů a krabic a uložíme na místo, kde skladujeme mimosezónní věci. Nezapomeňte přibalit osvědčené prostředky proti molům a jiným škůdcům, levandule, cedrové a jalovcové dřevo a rozhodně někam do skříně umístěte i feromonové lapací pásky, fungují nejen jako likvidátor, ale také jako spolehlivý indikátor, že to ve vašem šatníku žije.

Ráda bych připomněla genialitu vakuovacích pytlů. Pomůže vám nejen vyřešit problém s nedostatkem nebo kapacitou úložných prostor, protože dokáží stlačit objem uloženého šatstva až o 75%, ale zároveň řeší problém s vlhkostí a hmyzem.
Pokud máte doma nenechavé kočky nebo pejsky a hrozí, že by si z cupování pytlů udělali oblíbenou kratochvíli, pak zavakuované pytle vložte ještě do plastových úložných boxů s víkem a zaklapávacím zámkem a máte po starostech. Pytle i boxy prodává Ikea, Tchibo, hobbymarkety a spousta eshopů. Googlete!

Myslete na svoje dobro na podzim a vše co je obnošené, zežmolkované, nekompletní, nepadnoucí, nenošené nebo neoblíbené, likvidujte hned podle obvyklého klíče: připravit k vyhození, věnování nebo prodeji. Neukládejte to s tím, že na podzim uvidíte...!


Sejde z očí, sejde z mysli
O oblečení to platí dvojnásob. A o oblečení, které je uložené někde na půdě, sklepě nebo dně úložných prostor, to platí snad stonásob. Pokud se chcete vyhnout situaci, že za 2-3 roky nenajdete oblečení po starším dítěti, nebo si nebudete schopni vybavit, zda máte nějaké oteplovačky na figuru velikosti 98 a nožku o stélce 20cm, inventarizujte! Trocha administrativy vám zabere jen pár minut a ušetří spoustu věcí, nervů a peněz.
Aby byla taková inventarizace snazší, použijte jednoduchý seznam, který se osvědčil mně. Je ke stažení ZDE, dá se upravovat, návod na něj snad není potřeba ;)

A ještě jeden tip - pokud si seznámek zalaminujete, můžete na něj psát permanentním fixem do aleluja a používat opakovaně přibližně asi 105 let, to jde, ne ;)



Na závěr (nebo třeba v rámci sobotní procházky) odneste tašku s věcmi k odnosu do charity do nejbližšího kontejneru s textilem, anebo ji aspoň připravte do kufru auta, stejně jako věci určené k věnování (a při nejbližší příležitosti odvezte).

 

Nezbývá než vám popřát příjemné, rychlé a nepracné přehození šatníku a krásné jaro!




4 komentáře:

  1. Jéé, super téma. Asi jsem jedna z mála, ale mě přebírat oblečení a šatník baví :-) Letos jsem v předstihu, vzhledem k tomu, že jsem nutně potřebovala vytřídit věci, které jsou mi velké (kvůli zdravotním problémům jsem od loňska dost zhubla), tak jsem se do toho už pustila a přebírám oblečení postupně a dost radikálně, žádné schovávání, že mi to třeba někdy bude (tak jsem si nechala jen jednu sukni) :-). Ale i tak jsou v článku dobré tipy, které mě nenapadly :-) Podívám se po těch vakuových pytlech na oblečení, zatím jsem používala jen na peřiny pro návštěvy. A soupis věcí je taky super :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky též za nakopnutí! mně tento přechod ročních období a změn v šatníku vždy dlouho trvá (ono je to asi také v hlavě :)), tak třeba se tento týden poštěstí držet se plánu...Měla bych dotaz k těm vakuovým pytlům - kde je pak skladujete/ukládáte? mám jich takto pár pro své oblečení, ale představa, že bych měla v nich i dětské oblečení se mi nelíbí. Přijde mi, že jsou prostě nestohovatelné, nepěkné, nedrží tvar a tak...Dětské oblečení mám v pěkně polepených krabicích dle velikostí a přijde mi to lepší, i když místa to zabírá jistě více...Díky, Anička

    OdpovědětVymazat
  3. Já mám naštěstí v šatně místa dost. Takže bundy jen vyperu a přenesu z předsíně do šatny, kde pověsím v průhledném obalu. U ostatních věcí jen přendám z nižších polic do vyšších.

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat

Cením si každého milého komentáře a čtenáře blogu ♥
Prodejcům proto děkuji, že neobtěžují ostatní vkládáním "komentářů" s linky na úplně nerelevantní produkty, kterým chtějí dělat reklamu. Takové okamžitě mažu a nahlašuji jako spam.