středa 11. února 2015

Organizační série - Den 10.

Vítejte už u 10. dílu! Jste úplně skvělí, že jste ještě neodpadli :) Odměnou vám bude brzké zvolnění a také porovnané náročnější oblasti, které právě zvládáte.

Zítra ještě posečkáme v potravinové zóně, kterou jsme včera započali lednicí. Aspoň, že zůstaneme v teple, otevřeme jenom spíž.

Spíž, špajzka nebo spižírna. Ať už jí říkáte jakkoli, ať už je ta vaše v samostatné místnosti, skříňce nebo jde o moderní potravinovou skříň s výsuvným mechanismem, vždy potřebuje řád a co nejlepší uspořádání. Nemusíme mít špajzku ve stylu viktoriánské hospodyňky, cílem je mít přehledný srovnaný a čistý prostor.
Při výběru potřebujeme vidět svoje možnosti na první pohled. Při přípravě jídel potřebujeme mít věci "na jedno sáhnutí" (bez útoku padajících konzerv), a při uskladňování bychom měli vědět "kam s ním", aniž bychom bloumali a hledali místečko, kam ještě vmáčknout jeden pytlík těstovin.
Při vaření by se pak nemělo stát, že někde na zadní stěně spíže nahmatáme zapomenutý zbytek mouky, v němž mají moli bál i s rautem.
Vyskládat spíž a uspořádat ji bývá náročné, ale nebojte se toho. Dělejte přihrádku nebo šuplík jeden po druhém a po 15minutových intervalech, rozložte si to do více dnů, pokud máte místo spíž jako národní potravinovou banku, a máte to z krku!

Začneme samozřejmě nejprve důkladnou inspekcí kvality potravin. Doslova si posviťte na obsah všech pochutin a to zvláště tehdy, pokud byly uložené navolno, nikoli v dobře těsnící dóze. Všechno, co se tváří podezřele, nebo to má podle data trvanlivosti už za sebou, bez milosti vyhoďte.
Zpět ukládejte jen čerstvé a nezávadné potraviny, tak, jako u lednice, a tu a tam průběžně hlídejte jejich expiraci, nebo si dejte do čtvrtletních rutin probírku spíže.


Jako všude, i v tomto případě nedám dopustit na tři věci: DÓZY, BOXY, KOŠÍKY. Vivat!
Použití závisí na charakteru uskladňovaných potravin: vzdušné košíky se hodí na cibuli, česnek, zeleninu a ovoce. Těsnící dózy s víkem jsou vhodné na suroviny, do kterých se rády dávají breberky a moli.
Do otevřených košíků můžete uskladnit vše, co má vlastní pevný obal. Dobrou spižírenskou pomůckou jsou pak vnitřní vložné regály (police, u nás nabízí Ikea), které vám umožní skladovat věci nad sebou, nikoli na sobě - jak už jsem psala v jednom z minulých dílů, to je cesta k chaosu.
Další výbornou pomůckou je otočný tác nebo podnos. Umožní vám skladovat věci v rozích nebo policích a pouhým otočením si přiblížíte jeho obsah ze všech stran. U nás je dostupný v Ikea pod názvem Snudda, dříve se prodával i Ädelsten, ale bejvávalo... už není (v nabídce). Pokud byste chtěli jiný, hledejte na amazonu nebo jinde pod názvem "lazy susan", ale Snudda postačí, jen si na jeho povrch dejte protiskluzovou podložku, aby byl obsah stabilnější.
Pokud máte úzkou a hlubokou spíž, pak máte určitě problém dostávat se k zadnímu obsahu. V tomto případě buďto zvolte dlouhé košíky, kterými si obsah přitáhnete, nebo vážně zauvažujte o investici do výsuvných polic nebo košů, v hobbymarketech prodávají kolejničky a "šikovný tatínek si poradí" (neříkejte, že ten nápad máte odsud, ať vám nedá můj blog pod rodičovský zámek ;)).

Pokud nemáte dost místa, můžete skladovat dva produkty v jedné dóze, samozřejmě za předpokladu, že zůstanou v originálním obalu, oddělování čočky od hrachu je Popelčina doména. Já takto skladuji třeba špagety s makaróny, červenou čočku s černou, různé druhy fazolí a v neposlední řadě i koření, především to méně používané a nenačaté do zásoby, dále odděleně sladké koření a čaje.


Nyní už vás čeká ta lepší a kreativnější stránka věci: všechny dózy, boxy a košíky zřetelně označte, ať se v nich vyznáte nejen vy, ale kdokoli jiný. Možná vám to přijde zbytečné, zvlášť u transparentních obalů, ale věřte mi, že všichni nejsou tak praktičtí a pokud v dóze není originální obal, pak můžou mít problém rozeznat bulgur od kuskusu, špagety od makarónů a kulatozrnnou rýži od dlouhozrnné!
Pokud přesypáváte obsah z obalu do dózy, poznačte si na ni datum trvanlivosti a u některých produktů i návod na přípravu, znáte to, některá rýže se vaří 20 minut, jiná 12, nevím jak vy, ale já to v hlavě nenosím. Abyste na dózu nemuseli vypisovat celý postup, vystřihněte si z původního obalu okénko a pomocí lepící pásky lípněte na dózu, jako na fotce napravo.

Voila! Nezapomeňte nakouknout do galerie Pinterestu pro více inspirace.

Uvidíte, jak se budete tetelit blahem, až špajz porovnáte!


Tímto krokem za sebou budeme mít potravinovou zónu a můžeme přejít na jinou. Jakou, se dovíte v 11.díle :) Těším se! Mějte se krásně!

7 komentářů:

  1. Skvělý blog. Těším se na každý nový příspěvek. A uklízení podle Vašich rad je docela zábavné a hravé. Osvědčilo se mi porcovat si nepříjemné, zanedbané hromady na malé části - police, šuplíky. Je to sice pomalejší, ale snesitelné. A hlavně - náš byt začíná být díky Vám setrvale čistý a útulný. Doslova jsem se přestala bát nečekaných návštěv. Opravdu moc oceňuji Vaši práci a děkuji. Přeji nám všem, aby Vaše stránky vydržely stále tak úžasné, jako jsou doposud. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za krásný a nakopávací komentář! Opravdu mi to "udělalo ráno" :)
      Taky přeji, ať Vás to baví dál a doma to vypadá čím dál líp! :)
      TD

      Vymazat
  2. Já už jsem skoro odpadla. :-) Pracovní proces mě zmáhá a není čas a síla na reorganizaci. Ale i ty běžné rutiny udržují náš byt útulnější než dříve. A především, mě uklidňuje to, že na ty základní činnosti stačí 15 - 30 minut a mám čisto! :-) A taky, všechno musí mít své místo, jinak se z toho zblázníme. :-) Díky moc za Váš blog a prosím, nepřestávejte psát, stala jsem se na vašem blogu závislá. :-) Ať se Vám daří. Krista

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, pracovní proces je velký výdej energie a někdy to prostě nejde skloubit. Já se nedivím. Ale to se dá kdykoli dočíst a dohnat, dělat to po pidikouskách.... Důležitá je ta údržba :)

      Držím palce a moc díky za milá slova! :)

      Vymazat
  3. Pěkný večer,
    Jdu se podělit se svým nápadem :) .
    Do špajzové skříňky u linky-taková ta klasická hluboká- jsem si z Penny nanosila krabice od pudinků-jsou úzké a dlouhé, nádherně se vejdou tři vedle sebe, mám je v každé polici , do skříňky,kterou mám hned vedle sporáku jsem je zkrátila a mám opět tři vedle sebe v každé polici a ve spodní mám koření, v prostřední kávy, kakaa a čaje a v horní mám nenačaté balení.Prostě povytahnu krabici a vyndám co potřebuju. Na mouky, cukry, strouhanku a pod. mám od sestřenice krabice od Nutrilonu-opět se vejdou tři vedle sebe-polepila jsem je samolepící tapetou.
    Krabice používám i ve špajzu-tam mám i takové ty dřevěné od mandarinek- v nich mám ovoce a zeleninu. Na krabice prostě nedám dopustit :) :)
    Mám je ve skříních i v botníku.

    Tento blog se mi také moc líbí, nakukuju každý den, děkuji za spoustu rad a nápadů.
    D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobré ráno,
      perfektní tipy, děkujeme :)
      To je přesně ono - zpříjemnit si "provoz", usnadnit si manipulaci a když to navíc nestojí spoustu peněz a využijeme to, co máme doma, tak je to dvojnásobná radost :)

      Vymazat
  4. Dobrý den,
    mám Váš blog velmi ráda. Jsem sice ještě na začátku, ale líbí se mi představa mít v podstatě stále uklizeno.

    Zařizujeme s přítelem nyní domácnost a stále přemýšlím nad vhodným uspořádáním věcí ve skříňkách. Od rodičů jsem zvyklá na ukládání potravin do 2 vysokých skříní, kde je spousta polic. Nyní nemám vysokou skříň žádnou a vše potřebuji umístit do skříněk pod a nad kuchyňskou linkou. Ráda bych se tedy zeptala, zda by se někdo nepodělil o inspiraci, jak takovouto kuchyň zorganizovat.

    Předem moc děkuji!
    Eliška

    OdpovědětVymazat

Cením si každého milého komentáře a čtenáře blogu ♥
Prodejcům proto děkuji, že neobtěžují ostatní vkládáním "komentářů" s linky na úplně nerelevantní produkty, kterým chtějí dělat reklamu. Takové okamžitě mažu a nahlašuji jako spam.