čtvrtek 15. ledna 2015

Jak si udržet motivaci

Blížíme se ke konci třetího týdne našeho projektu a někteří z vás už se vezou na vlně euforie z těch drobných krůčků, které pro vás a váš domov znamenají tak moc, a vaše úspěchy mě naplňují upřímnou a ohromnou radostí! :)
Co ale dělat, pokud se motivace trochu vytrácí a hrozí, že se všechno zase vrátí do vyjetých kolejí?



Myslete na svůj cíl a jeho důvody
Proč chcete změnit chod a vzhled vaší domácnosti?
Pravděpodobně proto, že toužíte dělat věci víc v klidu, nechcete se tolik stresovat, pořád něco hledat? Možná chcete vašim dětem předat lepší model fungování a nechcete, aby se v tom v dospělosti plácaly? Když si připustím, že moje dítě bude tak praktické a spokojené, jak mu půjdu příkladem (v opačném případě se bude muset ve třiceti paralelně při práci nebo péči o děti zabývat předěláváním svých návyků, anebo, v horším případě se jimi vůbec nezabývat), hned mi to dává motivaci na sobě nepřestávat pracovat.
Jiné důvody?

Ať je váš důvod jakýkoli, zaznamenejte si ho a připomínejte ve chvíli, kdy ztrácíte motivaci.

Vizualizujte si svůj cíl
Pokud vás štvou hory prádla, neuspořádané kuchyňské šuplíky a skříňky, nepřehledná šatní skříň se zborcenými komínky zmuchlaného oblečení, nebo garáž připomínající kombinaci skladiště a smetiště, pak si vizualizujte ideální stav, kterého byste chtěli dosáhnout a tento obraz si připomínejte.
Pomáhá vytvořit si seznam (v bodech) a vizualizaci s ním spojovat.

Každý projekt si naporcujte 
Opakuji se, ale opakování je matka moudrosti. Každý projekt si rozdělte na etapy do menších porcí, po malých soustech se nepřejíte a nebude vám těžko ;)
Je dokázáno, že negativní pocit a stres vychází z toho, že na projekt koukáme jako na celek a tohoto obrazu se lekáme dopředu. Když se naučíme dívat jen na jeho fragmenty, nevyděsí nás, podobná negativní reakce se nedostaví. Může nás překvapit maximálně nechuť strávit následujících 15 minut nějakým rovnáním nebo umýváním (když se dají strávit popíjením čaje u časopisu nebo surfováním). I já mám stavy, kdy se mi tak nechce, že ... "kdyby se mi chtělo tak, jako se mi nechce, tak už mám půlku hotovou!" :) Pak si připomenu větu rabi Hillela: "Kdo, když ne já? Kdy, když ne teď?" a jdu si postavit na kafe.....
.... a než k němu zasednu, denní úkol mám aspoň z části z krku ;)

Odměňujte se!
Jasně, že velkou odměnou je sám o sobě hotový projekt. Ale cesta k němu je někdy delší a klikatější. Proto se odměňujte za každou etapu, které jste dosáhli.  Je jedno, jestli si pořídíte pár tulipánů na noční stolek, nové hezky barevné rukavice, difuzér na provonění předsíně, knížku, pustíte pěkný film nebo si dáte kafe se šlehačkou, ale udělejte si radost, pochvalte se a uvědomte si, za co jste si ocenění právě dopřáli. Je to důležité, protože váš mozek v takové situaci vylučuje dopamin a bude si chtít takovou příležitost zase brzy zopakovat. V kombinaci s rutinami tak můžete spustit úplnou řetězovou reakci příjemných pocitů a pozitivního myšlení!

Nevěšte hlavu
Neobviňujte se, pokud se vám nějaký (třeba tento FL) systém neosvědčil a nefunguje ve vašich podmínkách. Opakujte si: "Já jsem neselhal/a. Jen to byl další nefungující způsob". Jediné, co byste si mohli skutečně vyčítat, by bylo, kdybyste se nesnažili najít nějaký jiný směr a vzdali pokus o zlepšení. Jediná osvědčená cesta k úspěchu je totiž nevzdávat se a zkoušet dál!


Ať jsme příkladní, nebo ne, děti nás ve svém nejdůležitějším období berou jako svůj fundamentální vzor

6 komentářů:

  1. Když se mi nechce, kouknu na YouTube na kousek pořadu: Máte doma uklizeno? nebo Po krk v odpadcích. To je motivace...

    OdpovědětVymazat
  2. Ozkoušené je odpočítávání: 3, 2, 1, JDU to udělat. Je dokázáno, že mozku to trvá cca 2 min., než překousne odpor, pak už to není tak protivné.

    OdpovědětVymazat
  3. Já mám problém se každé pondělí donutit k velkému úklidu. Než uklidim poházené hračky po celém bytě, vyluxuju, vytřu, tak je to akce na několik hodin. A ještě když mám 6 měsíční mimi, které se několikrát za noc vzbudí, čili chybí energie.

    OdpovědětVymazat

Cením si každého milého komentáře a čtenáře blogu ♥
Prodejcům proto děkuji, že neobtěžují ostatní vkládáním "komentářů" s linky na úplně nerelevantní produkty, kterým chtějí dělat reklamu. Takové okamžitě mažu a nahlašuji jako spam.