čtvrtek 7. února 2019

Organizační série 2019 - předsíň, 4. díl

Vítejte u čtvrtého dílu Organizační série a dalšího dílu věnovanému uspořádání předsíně.

Dnes se podíváme do úložných prostor. Připravte si pití a svačinu, bude to dlouhé jako týden před výplatou... ;)


Součástí mnoha českých předsíní je buď vestavná skříň nebo komora, nebo obojí, což je skvělé. Větší úložný prostor však neznamená automaticky výhodu - hodně záleží na využití celkového prostoru a samozřejmě na množství věcí, které potřebujeme vlastnit a skladovat. (...při procházkou českou vesnicí je jasné, že někomu nestačí ani garáž, stodola a dvorek dohromady, protože "co kdyby se ten zrezlej vejfuk z embéčka jednou na něco hodil, že jo?" ;)).

V předsíňových úložných prostorech se ale obecně ukládají tyto věci:

- bundy, kabáty a obuv
- úklidové a čistící prostředky
- zřídka používané elektrické spotřebiče
- drobné domácí potřeby
- nářadí
- krmivo nebo stelivo pro zvířata
- XXL balení pracích prášků, zásoby toaletního papíru a ručníků
- recyklační nádoby
- věci připravené k vrácení
- nákupní tašky 
- cestovní tašky a kufry
- zásoby konzerv a zavařenin, pití
- dekorace, ozdoby atd.

To je HODNĚ věcí a bývá těžké v nich udržet pořádek. Často ani nevíme, co je v které polici, krabici nebo tašce, a stává se pak, že když potřebujeme nějakou věc, řekněme třeba 40W žárovku, je pro nás jednodušší cestou z práce koupit novou, než se pokusit nějakou najít "v tom binci". Zcela chybí přehled o tom, co a v jakém množství kde přechováváme a čím déle tento stav trvá, tím menší chuť máme to zjišťovat a šťourat do toho. 

http://www.aninvitinghome.com

Povědomá situace? ;)

Potřebný čas k uspořádání bude záviset na vaší výchozí situaci, resp. na tom, jak na tom jsou vaše úložné prostory s velikostí, zaplněností a také jestli v nich vládne aspoň nějaký systém.
Klidně si projekt rozložte do několika dní, nejde o závod na čas! Postupujte po sekcích, naporcujte si tento chod na několik menších soust, ať vám z něj nezaskočí, nebo rovnou nepřeskočí ;)

Projekt si lze naplánovat na volnější den nebo i na víkend, přestože FL velí věnovat se rodině, protože je tak předpoklad, že budete mít víc času i energie a je větší šance, že vám někdo pomůže s dětmi, nebo i se samotnou reorganizací, pokud to potřebujete. V opačném případě si na úklid těchto prostor stanovte jiný volný den, ať je vaše práce co nejefektivnější a nerušená.

Šanci na úspěch zvýší klasické 15minutovky, v tomto cyklu: 15 minut přebírání a třídění, 15-20 minut odpočinek (káva, voda, internet, kniha, koukání z okna, procházka, šlofík, co je komu libo). Dodržujte tento cyklus, protože jinak začne váš mozek odpočívat za vás. Budete zívat, koukat chvílema do zdi, začítat se do objevených novin k vyhození, vzpomínat nad nějakým předmětem na expřítele (bejvalky) a zase zívat...a dostaví se chuť všechny ty věci nahrnout lopatou zpátky dovnitř, přibouchnout dveře a otočit klíčem v zámku. Ani jedno z toho nemáte zapotřebí, tak pracujte po krátcích úsecích, svižně, a stejně zodpovědně pak relaxujte.

Pokud blog sledujete už od začátku roku a debordelizovali jste svědomitě, máte výhodu náskoku a můžete přeskočit rovnou na krok č.2.

V opačném případě je před vámi:

Krok č. 1
Mějte připravené schůdky nebo štafličky abyste dosáhli všude, kam potřebujete. Dále mějte k ruce popisovač a samolepky, nůžky, silnější velké pytle a krabice a držte se postupu jako při debordelizaci: věci třiďte na ty, které potřebují

1. uklidit na místo/najít místo
2. vyhodit
3. darovat/poslat dál
4. a pravděpodobně najdete i pár věcí, které budete potřebovat někomu vrátit

Obvykle při debordelizaci radím nevyhazovat ven celý obsah uklízených prostor najednou, protože množství věcí a nepořádek s tím spojený může slabší povahy odradit, nebo rovnou porazit. Platí to i tentokrát. Po kouskách! Vytáhněte obsah jedné police/krabice/skříňky nebo tašky, rozhodněte, které věci si necháte a které poletí z domu, ty, které zůstávají rozdělte do příslušné hromádky, dejte si pauzu a tak pořád dokola, dokud nebudete hotovi.

TIP: Jakoukoli debordelizaci do budoucna vám výrazně zjednoduší, když ji sladíte s přistavením velkoobjemového kontejneru ve vašem bydlišti. U nás se tak děje jednou za měsíc a musím říct, že to považuji za naprosto geniální počin v péči o obyvatele i životní prostředí, protože výrazně ubývá bordelu smetištního charakteru v ulicích. Pražáci si zjistí přistavení kontejneru ZDE, ostatní se musí zeptat na místním OÚ.

Krok č.2
Nyní, když máte přebrané věci a v zóně zůstaly jen ty, které používáte, můžeme přistoupit k jejich ukládání a uspořádání.
Teď už můžeme začít věci třídit do stejných krevních skupin podle pravidla "svůj k svému". Tak jako v obchodě nebudeme hledat čokoládu v regálu s těstovinami, zato poblíž těstovin budeme hledat kečup nebo protlak, stejně logicky by měl uspořádán každý úložný prostor:

Oblečení - šatstvo a boty poblíž sebe
Sportovní výbava pospolu
Úklid (vysavače, mopy, košťata, kýbly, hadry, houbičky, kartáče, úklidové přípravky)
Žehlící prkno a žehlička spolu
Sušák na prádlo a kolíčky pospolu
Hygiena (toaletní papír, papírové ručníky, vložky, pleny, drogerie atd.)
Elektro (baterie, žárovky, prodlužovačky a kabely)
Nářadí a příslušenství (kufříky s akušroubovákem, vrtačkou, sada nářadí, roztříděné hřebíky, šroubky a matice).
Atd.

Krok č.3
Teprve nyní, když máme debordelizovaný a roztříděný obsah úložných prostor, máme konečně přehled o množství věcí, a představu o tom, kolik úložných boxů a organizérů budeme potřebovat, co a jak v nich  přesně uspořádat.
To znamená, že konečně můžeme přistoupit k radostnější fázi a vzít všechny ty Ikey, XXXLutze, Kiky, Jysky a Hornbachy útokem! Tahle fáze nás baví nejvíc, a často si ji v záchvatu nadšení naordinujeme hned na začátek, tak jak jsem to popsala ve Třech začátečnických chybách. Pokud jste vydrželi odolat, zasloužíte dvojnásob obdivu! :)


 
houzz.com

Několik tipů na závěr:
  • Mějte plánek, řešení mějte dobře poměřené a rozmyšlené.
  • Nezapomínejte využít rohy - mám na mysli rohové koše nebo otočné podnosy, které vám zpřístupní obsah v koutech.
  • Jděte do výšky - stěna musí být využitá.
  • Do příliš vysokých polic pořiďte závěsné košíky a vnitřní rozdělovače, aby byly police využité maximálně.
  • Dejte přednost transparentním boxům - usnadní to orientaci.
  • Zřídka používané předměty pak půjdou co nejvýš ke stropu a co nejvíc dozadu.
  • Méně často používané předměty dozadu skříně nebo komory.
  • Často používané věci přijdou na začátek, aby byly hned po ruce, nezapomeňte na dveře, skýtají také možnosti využití (nakoukněte do galerie Pinterestu, kde jsem nějaké příklady připíchla). Boxy dobře popište a označte, nespoléhejte na to, že si za půl roku při pohledu na nějaký z nich přesně vybavíte, co jste tam jednu únorovou neděli uložili.
  • Pověste to - koště, mop, násadu i hadici od vysavače, kýbl, žehlící prkno a dokonce i žehličku jde zavěsit a mít neustále v pohotovosti, po ruce.
  • Dvakrát ročně prostor zase trochu pofackujte, zaneste si to do pololetních rutin.
  • Mějte schované fotografie těchto prostor před reorganizací a po ní, abyste měli nejen zdokumentované uspořádání (na nových fotkách), ale taky abyste viděli, jak to vypadalo předtím a motivovalo vás to k udržení nového stavu.

Přátelé, po této čistce budete mít největší (a taky nejhorší) práci v zóně předsíně za sebou a budete moct přistoupit k radostnější fázi - jejímu zútulnění.

Tipy a malý dárek přinesu v neděli.

Mějte se do té doby pěkně a ať vám jde práce od ruky.


2 komentáře:

Cením si každého milého komentáře a čtenáře blogu ♥
Prodejcům proto děkuji, že neobtěžují ostatní vkládáním "komentářů" s linky na úplně nerelevantní produkty, kterým chtějí dělat reklamu. Takové okamžitě mažu a nahlašuji jako spam.