sobota 3. prosince 2016

Návyk měsíce prosince: Myslet na sebe!


Jsme na začátku prosince; období, kdy ještě víc než jindy myslíme hlavně na druhé a zapomínáme na sebe. FlyLady si je toho dobře vědoma - je to totiž všude stejné! Přichází proto s velmi moudrým návykem měsíce, kterým je MYSLET NA SEBE.



Na rovinu, "myslet na sebe" zní na první pohled poněkud nepřijatelně, jako by to znamenalo dojíst poslední bonbon, vyplácat teplou vodu z bojleru, roztahovat se přes celou postel a krást si peřinu, nebo přepínat TV kanály bez zeptání.

Ve skutečnosti jde ale o onen systém "záchranné kyslíkové masky", o které jsme už v minulosti hovořili. Myslet na sebe má mnohem širší význam. Jde o investici do mentálního i fyzického zdraví, do zásob energie, jde tedy o investici, která se následně projevuje na našem fungování a schopnosti péče o druhé, protože dávat lze jedině tehdy, pokud je z čeho. Myslet na sebe tedy z tohoto pohledu není vůbec sobecké, ba naopak.

Tento měsíc je proto před námi úkol zavést a upevnit si tento návyk.

Každý den pro sebe zcela programově něco udělejte. Nemluvím o nákupech cetek pro momentální potěchu, nájezdech na cukrárnu, ani o nákladných masážích a kosmetických ošetřeních (hele, ne že bych zrovna proti tomu něco měla... ;)). Řeč je o dobíjení vlastních baterek.
Svůj telefon taky pravidelně dobíjíte a optimalizujete - pokud běží příliš mnoho aplikací na pozadí a plýtvají baterii, ukončíte je. Nehospodárné appky odinstalujete úplně. Po naplnění kapacity promažete úložiště, při nízké baterii zapínáte spořící režim.
Takto musíte optimalizovat i sebe :) Najít si trochu času a "poslat tam" trochu radosti a energie.

Může jít o různé zdroje:
- od cvičení, procházky, přes meditaci nebo péči o tělo
- přečtení či zhlédnutí něčeho opravdu příjemného
- vypití šálku mimořádně dobré kávy nebo čaje (hlavně v klidu!)
- může jít i o to, že zredukujete nebo si odepřete nezdravou neřest, na kterou trpíte
- půjdete spát o něco dříve, nebo si naopak přispíte, dovolí-li to okolnosti
- vyměníte bagetu z benzínky za dobrý oběd snědený v klidu (nebo aspoň vsedě, že, mámy?)
- a nezapomeňte si občas zazpívat a zatančit, už naše babičky říkávaly: "kdo si rád zazpívá, ten dobře prospívá". (A když přijde nemocný západní člověk k šamanovi, jedna z prvních diagnostických otázek zní: "kdy jsi přestal zpívat a tančit? Nevíš? Pak se nediv, že jsi nemocný").

A na závěr: myslet na sebe znamená i umět říct NE, nejít proti sobě, pokud to není nezbytně nutné. Nesnažit se zavděčit všem a zvládnout všechno. Taktně odmítněte návštěvu nebo akci, která by vám víc vzala, než dala. Zejména nyní, před obdobím plném povinných společenských a rodinných setkání na to pamatujte.

Budu ráda, když se podělíte se o svoje tipy a povzbudíte ostatní a ... budete myslet i na sebe! :)

3 komentáře:

  1. Diky za navyk mesice. Opravdu dobre navasovany. Proto dnes jdu na oslavu kamaradcinych narozenin. A budu mit po dlouhe dobe jidlo, na ktere m chut JA a snim si ho pomalu a v sede :-). Akirat doufam, ze u toho po tom celidennim maratonu neusnu :-D

    OdpovědětVymazat
  2. tak ve svým věku už tohle umím moc dobře, jen je to občas na úkor ty domácnosti, ale mám kamarádku a ta to nedokáže a je z toho dost nešťastná

    OdpovědětVymazat
  3. tak tohle se mi zrovna ted hodí :) protože nějak dochází síly :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :)