pátek 1. ledna 2016

Návyk měsíce ledna: udržovat čistý dřez

Je nejen nový rok, ale i nový měsíc a s ním, jako každého prvního, i nový návyk... ale stávající je vlastně staronový.




Vycíděním dřezu celá tahle věc začíná a čistý dřez je denní realitou každé ostřílené FlyLady. Ale jelikož většina z nás nemá křídla ani svatozář a máme svoje krize a slabší chvilky, což je nyní po období svátků, volna a času jiných priorit celkem normální, malý restart základního návyku může právě teď přijít vhod.

Pokud tedy váš dřez potřebuje očistnou lázeň a vaše morálka zase trochu podpořit, nebo pokud jste v programu FlyLady úplně noví, pusťte se do stěžejního úkolu, na kterém FlyLady velmi lpí.


Začněte důkladným vyčištěním vašeho dřezu. Zašpuntujte a napusťte dřez horkou vodou až po okraj a vlejte do lázně zhruba hrnek Sava nebo Domestosu (tuto metodu nepoužívejte na smaltované povrchy, je určena a velmi účinná hlavně u nerezu). Nechte odstát asi hodinu, pak vypusťte a důkladně opláchněte. Následně povrch vydrhněte jemným tekutým pískem a opět důkladně opláchněte. Nakonec postříkejte přípravkem na leštění oken a vytřete utěrkou dosucha. Pokud je povrch už starší a zašlý i přes lázeň se savem, zkuste jej ošetřit ještě nějakým přípravkem na nerez nebo voskovou impregnací (jako na auta). Dobrou službu udělá i kapka olivového oleje na flanelovém ručníku nebo mikrovláknové utěrce.

Tak. Váš dřez je nyní absolutně čistý a stojíte na nové startovní čáře v jeho údržbě. Odteď jej po každém použití opláchněte a večer ho v rámci večerních rutin vytřete utěrkou dosucha a do lesku včetně baterie a zůstane čistý napořád. Nezapomeňte efekt podpořit častým praním a výměnou hadrů, houbiček a utěrek.

Výše jmenovaná metoda čištění není sice zrovna ekologická, ale jedná se o jednorázovou a neříliš často opakovanou zátěž, o to větší  budete mít motivaci udržovat dřez čistý a prázdný. Zároveň předcházíte nánosům vodního kamene v podobě nevzhledných kapek a map na dně dřezu, špinavému lemu po obvodu, zaneseným mřížkám v odpadu, opatlané baterii a mokrému zatuchlému hadru na dně ;)

Garantuji vám, že ranní příchod do kuchyně a pohled na prázdný, čistý a naleštěný dřez vám bude dělat zvláštní radost, startovat morál a udržovat motivaci ve vašem konání. Mám ten efekt a pocit až úchylné spokojenosti při vkročení do kuchyně na sobě osobně vyzkoušený a mnohokrát potvrzený ze strany přátel a čtenářů!

Pusťme se do toho. Zářivý dřez, úsměv i celý příští rok!

Fi

19 komentářů:

  1. Mám to stejně :-). Jdu na to!

    OdpovědětVymazat
  2. Tak ačkoliv dřez už nějaký ten rok se snažím podle FL mít v cajku ... tak generální úklid si dnes zasloužil, už se "louhuje" . Hadříky také chtěly probrat. Rezervy prostě stále jsou ;)

    Díky :)

    Mirka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rezervy jsou a budou i u mě, jsme lidi. Důležité je, aby se zdrobných rezerv nestal jeden velký chaos a stagnace! :)

      Vymazat
  3. Dřezem jsem vloni začínala a mohu říci, že tento návyk se mi vryl tak do krve, že ho udržuji čistý automaticky. Tím jsem také přestala mít problémy, že by se cokoliv povalovalo na kuchyňské lince, protože mi to prostě nedalo a uklidila jsem to s tím. Takže povaleči z kuchyňské linky také zmizely. Člověku to nedá! Díky Ti, TD!
    Filomena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zbavit se povalečů na lince je neskutečná úleva. Nejdřív jsem si musela chvilku zvykat na ten pocit "vykradena", ale to mi teda trvalo jenom chvilinku a ta radost z toho, jak se to pěkně udržuje a na nic nesedá prach a mastnota...
      A teď, když jsem teřba u rodičů, tak mě vyloženě rozčiluje a vyvádí z míry to množství věcí na lince a jejich neustále nadzvedávání a utírání drobků a cákanců pod nimi ;)

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Supr, zaklidím nádobí a jdu na to. ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. MOje přítelkyně, která bohužel přes 6 týdny zemřela, nenáviděla všelijaké ty houbičky a hadříky, které časem zrovna nevoněly a chtěj-nechtěj se v nich stejně držely bakterie. A věc vyřešila takto: Kdyý jí pustilo oko na dámské silonové ponožce či podkolence, nevyhodila ji rovnou, ale ještě ji naposledy vyprala v pračce. Pak ji smotala do ruličky jako umělohmotnou drátěnku a používala ji k mytí ve dřezu. Při každém mytí nádobí v myčce je navlékla na jeden bodec a umyla i s nádobím. Po několik dnech ponožku vyhodila a vzala zase novou. Zkusila jsem to a zjistila jsem, že to docela vyhovuje a náklady jsou nulové.
    Filomena

    OdpovědětVymazat
  7. Mne sa osvedčil vechtík z vrecka od cibule. ( http://letitia-tiba.blogspot.sk/2013/09/vechtik-z-vrecka-od-cibule.html?m=1 )

    Ale hlavne som dnes chcela poďakovať za všetky tie rady, povzbudenia, blogy a emaily, ktorými si mi celý tok pomáhala lepšie zvládnuť chaos v domácnosti. (Máš pravdu, čistý drez je výborný odrazový mostík.) A zaželať ti aj do nového roka veľa elánu, radosti, ale aj pokoj a istotu lásky... Letitia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za přání, které opětuji, a taky děkuji za dlouhodobou přízeň :)
      A za tip na vrecko! ;)

      Vymazat
  8. Tak jo, je na čase zase nastartovat FL systém. Loni mi to bohužel moc dlouho nevydrželo, po pár měsících se systém začal bortit, přes léto se rozklížil docela a pak už se to vezlo. Takže dnes znovu začínám, dřez vycíděn a letos už to snad klapne a bude fungovat napořád :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Jo, jo, taky mi některé návyky zase začaly utíkat. Nový start je ale snazší než ty předchozí, už s emi všechno snáz organizuje a líp mi to zapadá do denního režimu, který se naštěstí nerozklížil tak úplně. Takže si dneska budu moct na stránce s návyky zase odškrtnout :)
    Musím říct, že mám ze sebe radost, když se mi celou domácnost daří hezky kočírovat. A prosincový návyk myslet na sebe každý den v něčem konkrétním a praktickém mi přinesl fakt změnu do celkového vnímán sama sebe a celá rodina je, zdá se mi, tak nějak spokojenější :)

    OdpovědětVymazat
  10. Hezký den,

    otázečka, jak na smaltový dřez? Tak abych začala tímto návykem?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      pomůže horká lázeň s octem (šálek), kapkou jaru a lžící jedlé sody.
      Mějte se kásně, ať to jde!

      Fi

      Vymazat
  11. Mať čistý drez je super. Keď mi vypadnú cestoviny pri cedení do drezu, nepríde mi nechutné ich dať naspäť do hrnca. :D Kým som ho nečistila, tak by som to nikdy neurobila. Fuj. :D

    OdpovědětVymazat

Cením si každého milého komentáře a čtenáře blogu ♥
Prodejcům proto děkuji, že neobtěžují ostatní vkládáním "komentářů" s linky na úplně nerelevantní produkty, kterým chtějí dělat reklamu. Takové okamžitě mažu a nahlašuji jako spam.