středa 16. prosince 2015

Vánoční plán - 1 týden do Vánoc

Týden do Vánoc, zachovejte paniku! ;)





Slovo delegace má hodně českých žen spojeno se soudruhy, pionýry, karafiáty a mávátky a nejspíš má proto s delegací potíže a všechno dělá sama. Uvědomme si proto skutečný význam slova: pověřit, přenést pravomoci, poslat posla. Lepší? ;)

Takže tento týden budeme mimojiné delegovat.

A co nás čeká?
  1. dobalit dárky a případně je "rozdistribuovat"
  2. dodělat nepečené druhy cukroví a vaječný koňak
  3. uklidit
  4. koupit stromeček a kapra
  5. nazdobit
  6. připravit večeři

Tento týden si pěkně rozdělíme všechny úkoly do jednotlivých dní a pak už budeme jen odškrtávat. Například:

čtvrtek
  • dobalit dárky
  • pečlivě schovat a označit všechny účtenky a faktury, abychom věděli kam sáhnout, pokud něco přestane fungovat, blikat a békat jak má 

pátek
  • uklidit a vyluxovat auto, protáhnout je myčkou (delegace!)

sobota
  • v rámci dne pro rodinu a odpolední procházky vybereme stromeček, pokud nepoužíváme umělý, samosebou

neděle
  • pošleme "delegáta", aby rozvozil tašky s dárky, je-li potřeba
  • doděláme nepečené druhy cukroví a vaječný koňak. Degustujeme, je to příjemné. S mírou ;)

pondělí
  • uděláme větší pondělní úklid a bereme to důkladně, Ježíšek to vidí: luxujeme, utíráme prach, měníme povlečení. Vyklepeme kusové koberečky, vyměníme ručníky. Na WC umístíme vánoční toaleťák, zlatý hřeb svátečních příprav! :D 
  • pošleme delegáta s tříděným odpadem. Může s sebou vzít děti a zpátky to vzít oklikou a přes hřiště

úterý
  • doděláme, co jsme včera nestihli, vypereme a dáme sušit prádlo, a druhý den ho sebereme, na Štědrý den prý nemá viset (prádlo)
  • nakoupíme, pokud je něco potřeba (delegát!)
  • najdeme si chvilku na sebe, na koupel, manikúru a vlasy

středa
  • pokud připravujeme salát, hned poránu si uvaříme brambory, vejce a další případné ingredience.
  • během dne pak uděláme salát a uložíme do chladu. Do Štědrého dne se krásně uleží a bude chutnat báječně. 
  • vyzvedneme kapra (delegace ;))
  • pečeme-li vánočku, necháme si ji na večer.
  • poklidíme kuchyňskou linku, otřeme spotřebiče: troubu, panel myčky, lednici. A dáme čisté utěrky.
  • nakonec okoštujeme vaječňák, musíme mít jistotu, že je pořád dobrý ;)
  • požádejte protějšek, aby dobil baterky do foťáku nebo kamery. Předtím je nutno stáhnout staré fotky a vymazat paměťovou kartu.

čtvrtek
  • dnes je ten den, kdy můžete bez výčitek posadit děti před televizi a lehce odbývat i jejich výživu. Pohádky k Vánocům neodmyslitelně patří a k obědu bude stačit polévka. Stejně jsou tak natěšené, že by ani víc nesnědly. Tradice zlatého prasátka na konci štědrodenního postu určitě vznikla z tohoto důvodu - aby dítě u štědrovečerní tabule jedlo a nedělalo stolovací ostudu před tchýní nebo širší rodinou, nechalo se vyhladovět ;)
  • společně nazdobíme stromeček, necháme delegáta aby zabavil děti a trochu se ještě otáčíme v kuchyni (já se docela určitě pro jistotu ještě jednou nebo dvakrát přesvědčím, že vaječný koňak je opravdu dobrý ;)).
  • nakonec dáme sváteční ubrus, připravíme stůl (zapojíme děti!), a čekáme, až něco zašustí v komíně, ťukne okno...však víte, jak to chodí...

Přeji Vám hladce šlapající přípravy posledních dnů do Vánoc!

Fi

31 komentářů:

  1. Nejvíc se mi líbí část s kontrolou vaječňáku :) Tu 100% dodržím (u nás tedy domácí baileys :) Katka

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle si rovnou vytisknu :-) Díky! Ale proboha, nemám vánoční toaleťák! Jana Š.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. chybka se vloudila a vypadlo mi prádlo, tak si to vytiskněte ještě jednou ;)
      Toaleťák je taková sranda pro děti, ale fakt je, že si pak celé svátky na trůnu připadám jak v Hiltonu!

      Vymazat
  3. Čím dál víc se mi zamlouvá slovo delegát. Asi ho budu používat častěji. Ale nevím,zda se to bude líbit manželovi a dětem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Líbí nelíbí, hotovo být musí, Ježíšek to přece vidí! ;)

      Vymazat
    2. Jmenujte delegáta se všemi poctami, ať je na to náležitě hrdý ;)

      Vymazat
  4. To je super :) s tímhle na nic stopro nezapomenu a vaječňák určitě budu ochutnávat :D možná i vícekrát :D

    OdpovědětVymazat
  5. Zajímal by mě recept na ten vaječňák:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báječný vaječný koňak

      Suroviny: 3 ks žloutků (oranžových, domácích), 1 ks vanilkový (ne vanilinový) cukr, 1 plechovka Salka, 1/4 l rumu (jindřichohradecký nebo Božkov, žádný jiný)

      Žloutky ušleháme s vanilkovým cukrem do pěny, přilejeme kondenzované mléko a opět cca 3 min. šleháme, pozvolna přiléváme rum a lehce prošleháme. Nalejeme do sklenice a dáme chladit do lednice.
      Lze vylepšit přidáním likérů do kávy - třeba oříškový nebo karamel (domácí, z rozpuštěného cukru, je nejlepší).

      Podává se vnitřně 3x denně po panáku až do spotřebování. Působí lépe než Bachovky ;) Neužívejte déle než 2 týdny v kuse, hrozí návyk. Nepracujte ve výškách, neřiďte motorová vozidla a letecký provoz ;)

      Vymazat
    2. Tak to bych mohla zvládnout. Píšu si k zítřejšímu nákupu Salko a Rum. Díky!

      Vymazat
    3. Děkuji za recept, letos také zkusím.

      Vymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  7. No holky, máte co dělat :-) My, co chodíme domů v půl osmé večer, jsme rády, že se najíme a osprchujeme. Škoda, že tu není taky plán pro ty, co chodí do práce, docela by mě zajímalo, jak by vypadal. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K plánu pro pracující se taky dopracujeme, jen co taky začnu chodit do procesu ;)
      Akorát že je budu publikovat jednou za kvartál, jak nebudu stíhat :D

      Je mi to jasný, že to musí být náročný, zvlášť když je k tomu nějaký to dojíždění. Když jsem měla práci na opačném konci Prahy, hezky pěkně s dvěma přestupy (takže jsem to ani prospat nemohla), chodila jsem domů v 7 večer taky pěkně vycuclá. A to jsem neměla děti. Všechno co bylo potřeba, jsem taky doháněla po večerech a víkendech. To jsem teda ještě nepraktikovala FL ani žádný jiný systém. Ale jeden pokus o FL přece jen byl, někdy kolem 2002-2003 a pamatuju si, že jsem z toho měla depresi, přišlo mi to fakt ujetý a sekla jsem s tím dřív, než jsem mohla sklidit první ovoce ;)

      Vymazat
    2. Já praktikuji i v pracovním procesu. Domů jezdím v 17, někdy později. Pondělky si dělím na dvě sekce a druhou dodělávám v úterý. Jídlo zatím neplánuji k tomu jsem se ještě nedostala. S domácími povinnostmi mi pomáhají ostatní členové rodiny, přece nejsem tažná mula, abych dělala vše sama a večer se na ně usmívala, četla jim pohádky a plnila co na očích uvidím bez pěny v koutku.
      Takže muž vysává a dává nádobí do myčky. Starší syn (7) myčku vyklízí a uklízí nádobí kam dosáhne. Další jeho povinností je utírání stolů a každopádně udržování svých věcí v pořádku. Úkoly zvládá sám než přijedu a já jen přeletím a podepisuji.
      Mladší (5) mi pomáhá s tříděním ponožek, ponožkové pexeso je totiž bezva hra. Zametá pod stolem a bere mi mop když umývám zem. V podstatě oba zem zvládají umýt, sice jsou tam trošku čmouhy,ale přece se s nimi nebudu prát o moc, když vím, že to zvládnou. Mladší pomáhá starší má povinnosti, jako školák už je velký a s každým rokem ve škole klukům naskočí další povinnost navíc. Každá není potřeba dělat každý den, ale každý den budou mít o zábavu postaráno. Aspoň je jednou odevzdám jako samostatné soběstačné jedince.
      Já se musím naučit více dodržovat ranní a večerní rutinu.
      Takže to jde, ale bez zapojení ostatních si to neumím představit, což je občas náročné na nervy, ale zjišťuji, že když nepovolím stává se z toho najednou samozřejmost, kterou nemusím připomínat.

      Vymazat
    3. Když se mi podaří výjimečně dorazit domů v 17 h, tak je to bez problémů, ale při pozdějším příjezdu zbývá večer tak hodina a půl nebo hodina na všechno, včetně večeře a chystání jídla na další den, takže to pak i 15 minut je moc :-(
      Mně se FL moc líbí, ale jako největší nesmysl mi přijde pondělní úklid. Když si představím, jak dlouho vydrží uklizeno, tak mi z toho vychází, že největší nepořádek budu mít doma o víkendu, když jsem doma a na to by se mi opravdu nechtělo koukat (teď myslím nepořádek typu - prach pod stolem, neumytá podlaha, špinavé umyvadlo,... ne rozházené věci). Mnohem rozumnější mi přijde dělat velký úklid v pátek, abych v sobotu a v neděli, když jsem doma, měla všude čisto.

      Vymazat
    4. Já jsem pondělní úklid taky považovala za nesmysl a po čase jsem se odklonila od FL k vlastnímu "zónovému" úklidu - každý den pofackuji jednu místnost a obývák připadá právě na pátek, aby byl na víkend v cajku.
      Nicméně na obhajobu FL a pondělního úklidu. Vzhledem k tomu, že se o víkendu sejde celá rodina a kromě rutin se nedělá nic jiného, tak je předpoklad, že domácnost to Velké Pondělí potřebuje bez ohledu na to, jestli se uklízelo v pátek nebo předchozí pondělí. FL to tedy zamýšlí tak, že po víkendu dáme byt dohromady a pak celý pracovní týden máme základní věci hotové a o víkendu nepeskujem děti, že drobí pod sebe, protože prostě v pondělí se to dá do kupy. Čili chápu ty důvody, chápu i protiargumenty :) Nejdůležitější je najít si vlastní ideální způsob, frekvenci a hlavně se toho držet. Musí se něco dít a musí se to dít pravidelně, jinak nastává chaos :)

      Vymazat
    5. Vija, máte to super nastavené! Jak děti motivujete? Moje děti totiž mají dost kolísavou chuť do spolupráce :D

      Vymazat
  8. Toaleťák jsem nesehnala :-( a delegát je stále v práci. Já si asi udělám Vánoce v červenci a nebo v srpnu, to je okurková sezóna a klid. Ach jo. A to se tak snažím...a stejně to tu vypadá jak po výbuchu. Nutně si musím pořídit náhradního delegáta. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prosím pěkně ale nějakého hodinového, nerada bych tu měla nějakou manželskou krizi na svědomí ;) ;) ;)
      Jinak můj delegát je tento týden taky na roztrhání, dnes vlastně přijde až zítra ;) A taky budou mít v práci vánoční losování, jejímž předmětem nebude žádná fajnová cena jako v tombole, ale směna v noci z 23. na 24.12. ;)
      Ale zase mi to vynahradí o víkendu a například včera v pozdně nočních hodinách ještě zapojil novou pračku, takže nekušním ;)

      Vymazat
    2. U nas podobnne...ale minule mi mamka povedala, ze nech sa nestresujem, ze vsak aj Jezis sa narodil v chlieve (asi to myslela, ze to tento rok budeme mat autenticke alebo co;)

      Vymazat
  9. Jste neskutečně vtipná, ráda vás čtu. Neuvažujete, že byste psala do novin ??? Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ne, tištěná média jsou v krizi a na ústupu :D
      ale děkuju, moc mi to lichotí a doufám, že na Vás trocha toho nadhledu a špetka legrácek působí pozitivně a stimulačně, protože s úsměvem jde vždycky všechno líp :)

      Vymazat
  10. Mam par doplnku k vanocnimu planu:

    V zari, sotva pracne zachranite posledni dve sklenicky domaci rybizove marmelady, peclive oznacte velkou ceduli s obrazkem zkrizenych hnatu a napisem JED NA KRYSY, zavrete do nepruhledne krabice, tu obalte hnedym papirem a zakopejte pod zem. Jinak se Vam stane, ze tyden pred Vanocema zjistite, ze Vam ji delegat vsechnu stihl zkonzumovat. A bez rybizove to neni opravdicke linecke, ze.

    Zacatkem prosince si zarezervujte v mistni pobocce banky trezor s heslem, do ktereho nanoste jeste horke cukrovi. To je posledni nadeje, posledni skrys kterou jsem jeste nevyzkousela, vsechny ostatni uz deti objevily... takze v realu ani nemam co promazavat.

    Jdu dotestovat ten vajecnak....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Andry, díky!! Vtipné a tolik trefné! K.

      Vymazat
    2. Andry, pij!.... dokud můžeš, za chvíli ti začnou chodit i na ten vaječňák, potvory malý-velký! :D

      Vymazat
    3. Marmeládu mám uskladněnou za zavařenou červenou řepou, to je pro delegáta horší než jed na krysy. Děti sice na řepu chodí, ale je jí tolik, že se k marmeládám ještě neprodraly :) S cukrovím je to stejné, nejvíc mě štvě, byť mě těší, že chutná, že pracně úhledně "ušoulané" vanilkové rohlíčky, bere delegát po několika kusech a vkládá do úst. Kdyby to jedl aspoň po jednou, hezky s úctou k vynaloženému úsilí.

      Vymazat
    4. kuš babo!!
      TD, před chvíli jsem dodělala vaječný koňak podle Tvého receptu, tak ho testuji a u toho pročítám a málem jsem ho rozlila ... :-D

      Andry, ne vždy je nutné zakopávat pod zem ... stačí dát do sklepa ... těch 14 schodů se zdá být nepřekonatelnou překážkou ... (manžel otevře lednici, kouká ... kouká ... a pak koukne na mě a prý "máme ještě nějakou marmeládu" ano, plný regál ve sklepě ... ale pokud mu pro ni nezajdu, tak si ten jogurt dá "raději" bez ní ;-)

      Vymazat
    5. Barco, ve sklepe byly okurky... tri plne bedny. Do salatu budu kupovat - nejspis 23 prosince vecer a rovnou zpracuju. Jen vaham kolik desitek kil salatu aby zbyl i na veceri.

      Vymazat

Cením si každého milého komentáře a čtenáře blogu ♥
Prodejcům proto děkuji, že neobtěžují ostatní vkládáním "komentářů" s linky na úplně nerelevantní produkty, kterým chtějí dělat reklamu. Takové okamžitě mažu a nahlašuji jako spam.