úterý 20. ledna 2015

Budování vlastních rutin. Jak na to?


Dnes je Den plánování a tak se hodí zase oprášit téma budování vlastních rutin.

Přináším vám zpověď FlyLady, resp. Marly Cilley, ve které odkrývá, jak přišla na dnešní podobu FL rutin:


"Povím vám, jak tento systém vznikl. Přesně na Nový rok v roce 1999 jsem si dala novoroční předsevzetí, že si lépe zorganizuji domácnost a zároveň jsem se snažila přijít na to, proč mi v praxi nefungoval kartičkový systém Pam a Peggy (=systém, ze kterého FL vychází, zmiňovala jsem se o něm zde, pozn. TD).

Tak jsem si začala kartičky třídit na hromádky: denně, týdně, měsíčně a sezónně.

ukázka kartičkového systému, http://mtolivier.blogspot.cz/2010/02/brain-box.html

Denní kartičky se staly mou každodenní rutinou rozdělenou na ranní, odpolední a večerní úkony.
Měsíční kartičky jsem si rozdělila na 5 zón naší domácnosti: předsíň, koupelna, kuchyně, ložnice a obývák.
Sezónní kartičky jsem si připnula podle relevantního období do ročního kalendáře.
Zbyla hromádka s týdenními úkoly.
Tehdy jsem se rozhodla každému dni v týdnu přiřadit nějaký úkol podle jedné z pěti zón. A rozdělila to do jednotlivých pěti pracovních dní tak, aby mi víkend zůstal volný.

Tak se zrodila dnešní podoba úkolů FlyLady."

FlyLady proto doporučuje udělat přesně totéž, co tehdy udělala ona: rozdělit si domácnost na jednotlivé zóny a vytvořit si detailní seznam uklízecích rutin, které každá zóna potřebuje na každotýdenní bázi.

Pokud jste tak ještě neudělali, založte si vlastní složku věnovanou organizaci domácnosti.
Udělejte si přehled činností v každé z pěti zón. Můžete si za tímto účelem stáhnout a používat tuto tabulku.

A nyní si vemte kalendář, diář nebo tuto moji další tabulku (nebo si vytvořte jakoukoli svoji vlastní, důležité je, aby se vám líbila, používali ji a vyznali se v ní!) a sestavte si svůj týdenní plán rutin tím, že si dané úkoly rozdělíte do jednotlivých dní, tak, jak to vyhovuje vám a konkrétním potřebám vaší domácnosti.

Tak a váš základní týdenní plán je hotov :) Nyní sledujte, jak se vám osvědčí v praxi a vychytávejte drobné mouchy za provozu, pravděpodobně to bude chtít ještě pár mírných úprav, než bude váš plán vycizelovaný, ale důležité je, že máte odrazový můstek a jste na nejlepší cestě k měsíčním a sezónním (čtvrtletním, pololetním a ročním) rutinám, ale především k zorganizované domácnosti :)

tabulka s rutinami v zónách, dá se použít jako odškrtávací checklist

týdenní přehled rutin, vyzkoušejte, který formát se vám osvědčí víc, zda checklist nebo tabulka

P.S.: Máte-li nějaké otázky, nebojte se zeptat! :) TD

9 komentářů:

  1. Díky moc za tento blog! sleduju a snažím se víc, jak týden, takže ještě jsem úplně nezajela do kolejí, ale doufám, že to přijde :). Ale chci se ujistit, že to chápu správně - je to tak, že 1. jsou týdenní rutiny ve všech pokojích (každý týden) a pak 2. jeden týden se věnuji jedné místnosti detailněji zvlášť (jako třeba teď ložnice)? Přijde mi, že někdy když se sečte několik 15minutovek, tak je to vlastně celkem dost ;). Ale pokud s tím přijde i nějaká organizovanost, tak to možná i beru :)...každopádně díky! Anička

    OdpovědětVymazat
  2. Aničko, chápete to správně, jsou týdenní rutiny, které se týkají celé domácnosti, tak, aby se prostě s pravidelností provedl její úklid, jde tedy hlavně o prach a podlahy, "porovnání" místností tak, aby se v nich nehromadily věci, časopisy, aby se nedělaly hromádky a z nich hromady ;)
    A pak se každý týden detailněji věnujeme jedné z pěti zón, aby došlo na jejich hlubší úklid.
    Nelekejte se, časem půjde všechno mnohem rychleji. Zvolte si vlastní tempo a zpočátku spíš vyhazujte zbytečnosti a potřebným věcem hledejte místo (ideálně vně skříněk a šuplíků). Jakmile nebudou na zemi a na površích věci, povrchový úklid půjde mnohem rychleji. A když se podlahy a prach budou stírat pravidelně, bude to zase rychlejší a snazší :) To, co mi dřív trvalo hodinu a půl (velké pondělí), mi dneska zabere 40 minut.
    Mám sice dnes jinou rutinu a rytmus, než když jsem začínala, ale schválně jsem si to "velké pondělí" teď dala dvakrát za sebou, abych s vámi držela basu a byla jsem mile překvapená :)
    Uvidíte sama, hlavně to dělejte tak, aby Vás to neunavovalo a nepřestalo bavit. Pamatujte, že se počítá všechno, i jen z poloviny udělané úkoly, důležitý je progres ;)


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za vysvětlení :).
      Pravda, to nejvíc podstatné je asi u nás najít věcem správné místo a pak, aby to dodržovali všichni členové domácnosti :-), jinak tu můžu taky lítat, jak bába na koštěti a nic z toho :-D...

      Vymazat
    2. Přesně tak. Jakmile mají věci své místo a vrací se tam, nejenže není nepořádek a chaos, ale úklid je záležitostí chvilky, žádné galeje a sobota s hadrem v tahu! ;) A navíc s krátkodobým efektem.
      Všechno si společně projdeme, zorganizujeme, naučíme, půjde to! ;)

      Vymazat
  3. Pekny vecer, ..

    mam chut na nejake tie zmeny, .... mam zacat prvym dnom alebo v pohode jednoducho od pondelka ...teda od zajtra napr....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, začněte dneškem (pondělkem), i když to bude trochu náročnější, jde o větší úklid. Zítra už to bude lepší ;)

      Vymazat
  4. Já to furt nějak nechápu. Mám v tom hokej . . .:D Zakladatelko, nedala byste sem jako inspiraci Váš přehled rurin?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje rutiny pro inspiraci jsou v tomto postu: http://terapiedomova.blogspot.cz/2015/01/den-7-den-volna.html

      Hlavně klid, začněte s FlyLady, debordelizujte a ty vaše vlastní rutiny vás začnou napadat samy, hezky si to znamenejte a vlastní plán se zrodí sám - se mi to i rýmuje ;)

      Vymazat
  5. Mohu se zeptat v jakem souboru vytvarite organizacni karticky?

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :)