neděle 14. ledna 2018

Aby novoroční předsevzetí nevyšuměla... 2018

Na Nový rok zpravidla bilancujeme, upínáme k nové číslovce svoje naděje, děláme si pomyslné (re)startovní čáry a jsme plni očekávání, že nový rok bude ještě lepší než ten předchozí, postavení hvězd příznivější a naše předsevzetí se vyplní.
To by se ovšem nesmělo říkat: 
"Kéž by všechny trable trvaly jen tak dlouho, jako novoroční předsevzetí."

To jsem jednou někde zaslechla a musela se tomu hořce pousmát. Kolik má člověk za sebou takových novoročních gaučových chvilek, kdy si - s majonézovým chlebíčkem v ruce jedné a ovladačem v druhé - maluje, jak od nového roku začne znova a lépe a ve všem!? :)
Jenže pak přijde realita všedních led(n)ových dnů, ještě pořád dost krátkých dnů s málem slunečního světla, mrazivým větrem a celkově málo podpůrným charakterem a za chvíli bývá všechno... v loji...
Údajně až 92% novoročních předsevzetí takto končí. 
Možná i vám už po téměř dvou týdnech slábne nadšení a vůle, tak chci přeladit na pozitivní a podpůrnější nótu a přiložit polínko k nadšení pomocí tipů, které jsem sepsala už před dvěma lety a letos je jen mírně upravila a recykluji znovu, protože platí stále!
Z vlastní zkušenosti se šance na splnění předsevzetí zvyšují za předpokladu následování těchto tří bodů:


1. Správná formulace cílů a konkrétních kroků
Je třeba akční plán. Rozdíl mezi pouhým seznamem přání a plánem totiž tkví v drobných detailech ve formulaci a v celkovém pojetí, jak naznačují ilustrativní příklady níže:

1. cíl: chci mít doma větší pořádek
nesprávná formulace: budu víc uklízet a udržovat pořádek a čistotu
lépe: začnu dodržovat denní rutiny, postupně se zbavím zbytečností, zbylým věcem vytvořím své místo a na toto místo budu věci po použití vracet.

2. cíl: chci se zbavit nadváhy
nesprávná formulace: zhubnu, začnu držet dietu, koupím si permici do fitka
lépe: omezím sacharidové přílohy, zvýším podíl zeleniny a bílkovin na talíři. Vystoupím o stanici dřív a dojdu svižným tempem do cíle. Přestanu používat výtah. S příchodem teplejšího počasí začnu běhat 2 x týdně 1 km, a po každém třetím až čtvrtém běhání protáhnu trasu o 100 m (nenápadně a postupně se dopracuji k 5km běhu!).

3. cíl: vypiluji cizí jazyk
nesprávná formulace: nakoupím si učebnice, zaplatím kurz, začnu "dřít"
lépe: obden se naučím jedno nové slovíčko, pochopím jeho význam a použití ve správném kontextu, vypiluji výslovnost (např. podle Google translatoru).

4. cíl: budu dochvilná
nesprávná formulace: přestanu chodit pozdě do práce a na schůzky
lépe: najdu a odstraním příčinu, proč chodím všude pozdě (hledání klíčů / zaspávání / špatný odhad času / kombinace) a nastavím adekvátní opatření, jak tomu předcházet (důsledná příprava věcí, dostatečný spánek, vytvoření časové rezervy, třeba pomocí posunutím hodin o pár minut vpřed).

5. cíl: vylepším svoje zdraví
nesprávná formulace: budu víc dbát o své zdraví
lépe: budu méně solit, pít více vody a méně kávy, chodit dřív spát, objednám se na preventivní prohlídky (bez ohledu na věk - prsa, podvozek, mateřská znaménka!).

6. cíl: zlepším svoji finanční situaci
nesprávná formulace: začnu hospodařit s penězi
lépe:  budu po dobu jednoho měsíce denně monitorovat veškeré výdaje v jednotlivých kategoriích a zjistím zbytečné výdaje, tzv. úniky a tyto eliminuji (vzniknou tak další položky jako např. přestat si kupovat tištěné časopisy nebo předraženou kávu).
Jakmile se ke mně přikutálí kovová padesátikoruna, dám ji do prasátka. 
Zreviduji tarify na telefony, energie, pojistné smlouvy.

Dosaďte si, co se na vás a vaši situaci hodí lépe. Šlo jen o to vystihnutí formulace cílů a rozdílu mezi vágním pojmem a konkrétní akcí.

2. Rozdělení cílů do etap
Každou velkou porci na talíři je potřeba rozdělit na menší a lépe stravitelnější sousta. FlyLady doporučuje úklid provádět v 15 minutových blocích a krátkých denních misích, jiné programy hovoří o porcování slonů či medvědů. A všechny tyto a podobné teorie vycházejí z toho, že člověku je přirozené namotivovaně vystřelit a běžet jako o závod, dokud .... mu nedojdou síly.


Proto se mi osvědčilo vytvářet si pouze menší cíle a stanovit je jako krátkodobé, do etap.
Příklad: do března vymaluju byt. 
Pokud svůj cíl formuluji takto, je pravděpodobné, že buď najednou rozkrámuji celý byt a pak vyhořím vprostřed procesu a další půlrok se budu dívat na nedodělané linky u stropu (vlastní zkušenost), anebo budu začátek malování odkládat (ještě času dost...), pak přijdou pololetní prázdniny, jedna dvě kola viróz, které nás úplně vykolejí, a nebude vymalováno.

Efektivnější se jeví stanovit si za cíl, že ten a ten víkend vymaluji jednu místnost. A pak s odstupem času po krátkém nabrání sil naplánovat další podobný víkend a s relativně menším úsilím, nepořádkem a stresem postupně docílit přemalování všech místností během čtvrtroku.

Podobné je to s hubnutím, uklízením, vzděláváním, se vším!
"Malý" cíl, krátký úsek, pokochat se výsledkem, zaslouženě se poplácat po zádech a vytyčit si novou, další metu a pokračovat dál.


3. Správné načasování
Úzce to souvisí s body 1 i 2. Abychom se vyhnuli nárazu a vyhoření, crash and burn, nebuďme k sobě tak přísní a časujme si své nové cíle. Nelze změnit a zlepšit všechno najednou, i když je to lákavé. Je před námi celý rok a mnoho příležitostí a některým novým návykům bude svědčit lepší načasování nebo úplně jiné roční období, zkrátka lepší konstelace. Přestat kouřit nebo držet dietu ve zkouškovém období? Nebylo by snazší sáňkovat v létě? :)

Soustřeďte se vždy jen na jeden úkol, dejte novému návyku jeden měsíc, a až se vám dostane trochu pod kůži, teprve přiberte další. Abychom si rozuměli - lze pracovat na několika nových jednotlivých návycích v různých oblastech najednou, ale nikoli na několika různých nových návycích v oblasti jedné. To je velmi náročné!

C'est tout! Neříkám, že jde o univerzálně platný návod jak uspět, každý jsme jiný, ale mně se výše uvedené osvědčilo nejvíc a musím dát autorům všech těchto teorií zapravdu. Pokud se tedy i vy potýkáte s potíží dostát svým novoročním předsevzetím i jakýmkoli jiným cílům, zkuste to pro tentokrát jinak.

Držme si navzájem palce a pojďme na to! :)


PS: Aby se vám vaše cíle a plány lépe sepisovaly, přináším tabulku s předtištěnými oblastmi, kterých se taková novoroční předsevzetí zpravidla týkají nejvíc: 

1. Domov
2. Partnerský vztah
3. Rodina, děti
4. Zdraví a kondice
5. Kolbenka (pardon, kariéra...)
6. Finance
7. Cokoli ostatního

Oproti seznamu v TD Diáři je tento koncipován tak, abyste si na něm mohli zaznamenávat nejen letošní předsevzetí a cíle, ale i ty nadcházející v příštích třech letech. Určitě bude zajímavé si tento souhrn archivovat a sledovat jeho vývoj s odstupem času!
List je ke stažení ZDE (klik!) ve formátu A5 a bude tak pasovat nejen do TD Diáře, ale mnohých ostatních. Kdo nemá kroužkový diář, lepí, sešívá, sponkuje. Majitelé menších formátů při tisku pochopitelně zmenšují.



Přeji hodně úspěchů, ať se vám daří!!!

Fi

2 komentáře:

  1. Velmi pekne,prakticky a uzitocne zhrnute. Dakujem😊👌

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuju moc za super článek. Moc prosím, pokud budete mít čas, zda byste nenapsala článek o péči o auto pro ženy. Od letoška se starám o auto sama a nevím nic - co a jak často se musí měnit (olej, filtry a další). Na co občas kouknout. I by mě zajímalo co je dobré s sebou vozit nad rámec povinné výbavy. Děkuju moc

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :)