neděle 31. května 2020

Návyk měsíce června: správný pitný režim


Od začátku roku už jsme zvládli zařadit do svého života tyto návyky:

- udržovat čistý kuchyňský dřez
- 15 minut denně věnovat debordelizaci (postupné třídění a vyhazování zbytečností, dokud se domácnosti neuleví od nashromážděného nepořádku na površích i v úložných prostorech, šuplících a dalších schovkách)
- ráno se slušně obléct a upravit (i při home officu nebo na rodičáku)
- ustlat po ránu postele
- zařadit více pohybu, chůze, tance či cvičení do svého rozvrhu

A nyní v novém měsíci se zaměříme na SPRÁVNÝ PITNÝ REŽIM. 

O tom, že je potřeba pít, nikdo nepochybuje, dehydratace je potvora (věděli jste, že je za ní kromě únavy a bolesti hlavy i lenost nebo nesoustředěnost?). Přesto mnozí z nás pijí buď málo, nebo pijí nevhodné nápoje (limonády, sladké šťávy, silné minerálky, káva), případně pijí příliš a zatěžují ledviny a oběhový systém (tím nemám na mysli excesivní požívání alkoholu, ale zkrátka nepřiměřené množství tekutin).
Stanovení ideální míry příjmu tekutin se odvíjí od naší váhy, jídelníčku, fyzické zátěže a počasí, je proto ošidné někomu doporučovat dané fixní množství; budete mít odlišnou spotřebu v létě i v zimě, při konzumaci tekuté stravy (polévky, smoothies) a určitě jinou než vaše kamarádka, která má o 20 kg víc nebo míň!

Pokud se však budeme držet teorie, že dospělý člověk by měl při normální okolní teplotě kolem 20°C přijmout 0,5 litru na každých (i načatých) 15 kg naší hmotnosti, pak nám vychází, že 60kilová žena by měla vypít 2 litry (60 : 15 = 4,0 x 0,5 = 2 litry).

Znovu: konečné množství bude záviset na výdeji energie a okolních podmínkách, čili pokud budete cvičit nebo fyzicky pracovat, přidejte si, stejně tak tehdy, pokud víc solíte, jíte hodně vlákniny nebo pijete kávu.

Pijte čistou vodu, slabé minerálky a čaje. Koly, limonády, sirupy, džusy atd. zkuste pokud možno úplně odbourat.
Pití si rozložte do celého dne tak, abyste pak nedoháněli svoji denní normu nárazově a na noc.
Pokud zapomínáte, můžete si dát plnou láhev na stůl v práci nebo doma a permanentním fixem si udělat na obalu stupnici po 2dcl a když si ke každé dvoudecce připíšete i hodinu, neztratíte přehled, kolik jste už vypili a kolik ještě ideálně zbývá, anebo si můžete dát na viditelné místo cedulku s několika pohárky a v průběhu dne odškrtávat jeden po druhém (v TD Diáři máte kapky vody k odškrtávání přímo na laminovaných denních kartách).



No a pokud máte oblibu v appkách (a dost místa v telefonu), pak si můžete vybrat jednu z řady takových, které hlídají pitný režim během dne za vás. Pro android máte například tady a pro iOS tady.

Máte jiný tip nebo fígl? Podělte se! :)

Na zdraví a hlavně s mírou! ;)

2 komentáře:

  1. Já měla vždy celkem problém s pitným režimem a musela jsem se vyloženě do pití nutit. Vypít 2 litry bylo vždy utrpení a moc se mi to nedařilo. A nevím proč, ale jakmile jsem otěhotněla, tak mi začala chutnat studená voda. Dokonce jsem si pořídila i krásnou lahev a piju téměř pořád. Denně určitě min. 3 litry čisté vody vypiju. Můj pitný režim je momentálně jedno ranní kafe a 3litry+ studené vody...už jedu devátý měsíc, tak doufám, že mi to vydrží i po porodu. Musím říct, že mi to dělá radost :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem si vždycky myslela, že nemám problém, pak jsem si stáhla apku Kalorické tabulky a začala jsem zírat... nejen jak málo toho vypiju, ale taky kalorie a obsah tuku/cukrů u některých potravin mě hodně překvapil, tak se snažím na tom pracovat. Jsem systematickej člověk, takže to zapisování mě motivuje :-D

    OdpovědětVymazat

Cením si každého milého komentáře a čtenáře blogu ♥
Prodejcům proto děkuji, že neobtěžují ostatní vkládáním "komentářů" s linky na úplně nerelevantní produkty, kterým chtějí dělat reklamu. Takové okamžitě mažu a nahlašuji jako spam.